Amica, polski producent sprzętu AGD, opublikował wyniki za IV kwartał 2014 roku, a także wstępne szacunki wyników za cały 2014 rok. Sprzedaż spółki rośnie, również na rynkach wschodnich.
W IV kwartale 2014 roku sprzedaż spółki wzrosła o 23,3% rok do roku, do 606,8 mln zł. Podobna dynamika przychodów została osiągnięta w 2014 roku uwzględniając wstępne szacunki spółki. Pozostałe wyniki spółki za ostatni kwartał mijającego roku okazały się mniejsze rok do roku, ale były lepsze od oczekiwań rynku. W porównaniu do konsensusu opublikowanego przez PAP zysk operacyjny był większy o 19,9%, a zysk netto o 22,4%.
Zgodnie z wstępnie opublikowanymi wynikami za 2014 rok zysk operacyjny spółki urósł o ponad 33%, do 128,3 mln zł. Marża na poziomie zysku operacyjnego wzrosła rok do roku o 0,5 punktów procentowych, do 6,3%. Z kolei zysk netto spadł do 78,3 mln zł, co pociągnęło spadek marży na zysku netto o 1,5 punktów procentowych, do 3,9%. Spółka tłumaczy spadek zysku netto zdarzeniem jednorazowym aktywowania podatku z inwestycji w SSE w 2013 roku w kwocie 27 mln zł. Raport roczny za 2014 rok, sprawdzony przez audytora, zostanie opublikowany 30 kwietnia 2015 roku.
[mln zł] |
4Q2013 |
4Q2014 |
% |
2013 |
2014 |
% |
Przychody |
492 |
606,8 |
23,3% |
1 656 |
2 027,5 |
22,4% |
Zysk operacyjny |
39,5 |
36,3 |
-8,1% |
96,3 |
128,3 |
33,2% |
Zysk netto |
29,7 |
22,6 |
-23,9% |
89,4 |
78,3 |
-12,4% |
Źródło: Amica
Jednym z głównych zagrożeń dla Amici od strony fundamentalnej jest jej duża ekspozycja na rynki wschodnie, w tym na Rosję, gdzie przychody w 2013 roku stanowiły 25% wszystkich przychodów (23% w 2014 roku). W raporcie za IV kwartał 2014 roku spółka poinformowała, że w 2014 roku sprzedaż zwiększyła się na wszystkich rynkach. Na rynkach wschodnich sprzedaż wzrosła w 2014 roku o 7,3% rok do roku. Spółka poinformowała, że w Rosji sprzedaż spółki Hansa była wyższa o 38,5%, a na Ukrainie obroty wzrosły o 10%. Największa dynamika sprzedaży została odnotowana na rynku wielkiej Brytanii i wyniosła ona 106%. W Polsce i w Niemczech sprzedaż wzrosła o odpowiednio 23% i 28% (rynki te wygenerowały w 2014 roku odpowiednio 36% i 20% przychodów). Z kolei w Skandynawii sprzedaż wzrosła o 23%.
„Pomimo negatywnego wpływu kursu RUB i UAH oraz zwiększenia udziału towarów w sprzedaży (niższa rentowność niż wyrobów) Grupa wypracowała wyższy zysk brutto na sprzedaży o ponad 111 mln PLN przy rentowności zbliżonej do poprzedniego okresu. Zostało to osiągnięte dzięki zwiększeniu efektywności produkcji, podniesieniu cen na rynkach zagranicznych oraz niższym cenom zakupu komponentów.”
„Niższa rentowność sprzedaży związana z deprecjacją rubla minimalizowana przez konsekwentne i systematyczne podwyżki cen” - napisano w raporcie.
Zgodnie z danymi rynkowymi Gfk w 2014 roku rynek polski dużego sprzętu AGD wzrósł ilościowo o 4,5%, a wartościowo o 8,7%.
W 2014 roku akcje Amici poruszały się w kanale 85 zł – 117 zł. W poprzednim tygodniu (to jest 23 lutego 2015 roku) akcje wybiły się ponad górne ograniczenie tego kanału. Po publikacji wyników wieczorem w ostatni piątek (27.02) kurs wyznaczył nowy historyczny szczyt przy cenie 128,20 zł. Z punktu widzenia analizy technicznej wybicie z kanału jest sygnałem kontynuacji ruchu w górę. Przestrzeń do dalszych wzrostów pokazują także ostatnie wydane rekomendacje z zaleceniem „kupuj” dla walorów spółki. DM BZ WBK w rekomendacji z dnia 2 lutego 2015 roku ustalił cenę docelową dla akcji na poziomie 149 zł, DM Millennium 132 zł (20.01.2015), a DM BGŻ 162,92 zł (09.12.2014).
Źródło: stooq.pl
Więcej: