![]() |
MEDIACAP w drodze na GPW
|
Środa, 11 marca godzina 11:00 |
![]() |
Na pytania inwestorów odpowiadał:
JACEK OLECHOWSKI, Prywatny przedsiębiorca,
Branża mediów i reklamy
Jacek Olechowski jest prywatnym inwestorem, który działa na rynku mediów i marketingu od 20 lat. Jest prezesem zarządu i głównym akcjonariuszem MEDIACAP SA – jednej z największych grup marketingowych w Polsce. Jest też założycielem i kluczowym akcjonariuszem rankomat.pl – największej polskiej porównywarki ubezpieczeniowej. Równocześnie przewodniczy radom nadzorczym: Scholz & Friends Warszawa oraz rankomat.pl SA.
Olechowski jest prezesem polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA. W 2005 roku został jednym z Young Global Leaders przez World Economic Forum z Davos. W 2006 roku dołączył do polskiego oddziału Young Presidents Organization, a w 2009 do Polskiej Rady Biznesu, jako jej najmłodszy członek. Jest laureatem nagrody „Keep Walking” przyznanej przez Newsweek Polska (2007). W 2008 został wybrany do grona European Young Leaders przez niemiecką fundację BMW Stiftung. Magazyn Brief zaliczył go w 2010 roku do „50 najbardziej kreatywnych w biznesie.”
Olechowski, urodzony w 1977 roku jest magistrem Finansów i Bankowości Szkoły Głównej Handlowej, absolwentem programu “Global Leadership and Public Policy for the 21st Century” Kennedy School of Government (Harvard University) oraz Georgetown Leadership Seminar 2010. Jest żonaty i ma dwóch synów.
MEDIACAP SA to publicznie notowana grupa świadcząca usługi z zakresu marketingu, IT oraz badań rynku i opinii publicznej. Nasze firmy Scholz & Friends Warszawa, IQS, The Digitals, Edge Technology i EM LAB są liderami na rynkach: tworzenia i realizacji strategii reklamowych, badań rynku i opinii publicznej, usług interaktywnych i IT oraz event marketingu. Jesteśmy wielokrotnymi zdobywcami nagród na festiwalach, konkursach i w rankingach marketingowych, między innymi: Agencji Roku Home&Market 2010, Agencji Roku Media i Marketing Polska 2007 i wyróżnień (2008, 2009 i 2014), nagrody EFFIE (2012, 2013), nagród i wyróżnień Cannes Lions (2009), KTR (2012) i Golden Arrow (2006, 2007 i 2008). Nasze spółki pracują dla największych polskich i międzynarodowych marek, takich jak: OPEL, Google, Hyundai, Vectra, Netia, AXA, Kaufland, Polkomtel, Nestle Polska, Play, Danone, Volkswagen Group Polska, McDonald’s Polska, Żywiec Zdrój, Grupa Żywiec, Dom Development, Castorama, Pekao SA i T-mobile Polska.
Zapis z czatu inwestorskiego
Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z MEDIACAP SA, który odbędzie się 11 marca (środa),o godz. 11.00. Na pytania inwestorów odpowiadać będzie Jacek Olechowski, Prezes Zarządu MEDIACAP SA.
Moderator: Witam wszystkich na spotkaniu z Prezesem MediaCap Panem Jackiem Olechowskim. Zapraszamy do zadawania pytań.
janek: Czy spółka przygląda się jakiemuś konkretnemu podmiotowi pod względem przejęcia?
Jacek Olechowski: Prowadzimy obecnie rozmowy z dwoma potencjalnymi podmiotami. Każdy z nich zwiększyłby EBITDA Grupy o co najmniej 3 mln zł rocznie.
toja: Jak prognozuje Pan koniunkturę w branży reklamowej w 2015 r. vs 2014?
Jacek Olechowski: W tym roku mamy nadzieję na przyspieszenie wzrostu rynku, pamiętając że zeszły rok zamknął się wzrostem na poziomie zaledwie +2,5%.
krolik: Ilu nowych klientów spółka zamierza pozyskać w 2015 roku?
Jacek Olechowski: W 2014 r. mieliśmy 292 aktywnych klientów. Mam nadzieję, że przede wszystkim dzięki utrzymaniu współpracy z obecnymi klientami, uda się tę liczbę zwiększyć w 2015 r.
misiek: Czy spółka bierze udział obecnie w jakiś dużych wartościowo projektach, kampaniach?
Jacek Olechowski: Jedną z głównych zalet naszego biznesu jest stosunkowo nieduża koncentracja kluczowych klientów w przychodach. Równocześnie współpraca z Google czy Polkomtelem SA (stworzenie marki Plush) to przykłady dużych projektów.
grochu: Jaka jest wartość rynku na którym działa spółka?
Jacek Olechowski: ok 7 mld zł
Gosia: Jaka jest pozycja spółki na polskim rynku?
Jacek Olechowski: Polski rynek zdominowany jest przez 6 międzynarodowych graczy, do ktorych nalezy ok. 2/3 rynku. Mediacap jest z kolei w gronie 3 do 5 podmiotów, ktore z przychodami w przedziale 50-100 mn zl stanowia znacząco mniejszą ale rozpoznawalną konkurencję dla holdingów międzynarodowych.
StanisławK: Jakie działania podejmuje spółka aby zostać liderem wśród polskich firm? Jak zamierza konkurować z dużymi holdingami?
Jacek Olechowski: Kluczowym działaniem jest M&A. Przez ostatnie 4 lata pokazaliśmy że umiemy łączyć zdrowy wzrost organiczny ze skutecznym przejmowaniem podmiotów. Dalsze przejęcia pozwolą nam stworzyć realną alternatywę wobec holdingów równiez pod kątem skali.
denis: Ile przejęć jest planowanych na 2015 rok? Skąd będzie pochodziło finansowanie tych przejęć?
Jacek Olechowski: W 2015 r. chcemy dokonać jednego dużego przejęcia, które zwiększy EBITDA o co najmniej 3 mln zł. Biorąc pod uwagę obecne negocjacje, zakładamy że uda nam się sfinansować transakcję z kombinacji środków własnych i dlugów.
Mietek: W 2013 roku spółka wypłaciła dywidendę, w 2014 roku już nie. Jaka jest polityka dywidendowa spółki?
Jacek Olechowski: Dopóki będziemy opierać naszą strategię na przejęciach, dopóty będziemy jako zarząd, rekomendować niewypłacanie dywidendy.
toja: Która z nóg biznesowych MCP ma najlepsze perspektywy?
Jacek Olechowski: Najszybciej rosnącym segmentem w 2014 r. były usługi digital. Równoczesnie widzimy duże szanse rozwoju we wszystich obecnych segmentach działalności.
grochu: Czy jest sezonowość w prowadzonym biznesie?
Jacek Olechowski: Zdecydowanie najsilniejszym kwartałem dla rynku i spółki jest Q4
fidyk: O ile dobrze rozumiem spółka w 2014 roku przejęła 3 podmioty. Jakie były koszty przejęć?
Jacek Olechowski: Łącznie na przejęcia tych 3 podmiotów spółka wydała ok 4 mln zł w gotówce i wyemitowała ok 5 mln akcji w ramach emisji kierowanej.
janek: Czego spółka oczekuje po przejściu na GPW?
Jacek Olechowski: Z jednej strony wyższej wiarygodności i lepszego dostępu do kapitału, z drugiej strony lepszej płynności akcji.
toja: Jaki wzrost EPS w 2015 r. byłby satysfakcjonujący dla Zarządu?
Jacek Olechowski: Planowane przejęcie oraz stosunkowo nieduża emisja akcji (poniżej 10% rozwodnienia) mają być kluczem do istotnego wzrostu EPS w 2015. Biorąc pod uwagę skalę procesu M&A, trudno jednak dokładnie określić jego skalę.
Grzegorz Fufala: Ile sredniorocznie umów zawiera spółka, jaki procent zapytan ofertowych staje sie udziałem MediaCAP?
Jacek Olechowski: Spółka obsługuje aktywnie ok 300 klientów.
PrezesKa: Z czego wynika 9,2 mln zł wartości goodwill?
Jacek Olechowski: Goodwill jest pochodną wyceny przejmowanych podmiotów.
grochu: Jakie sa największe ryzyka w prowadzonym biznesie?
Jacek Olechowski: Największym zagrożeniem dla spółki jest zawsze spowolnienie gospodarcze, które silnie odbija się na segmencie reklamowym i średnich stawkach.
toja: Jaki wzrost organiczny zanotuje MCP w 2015 r.
Jacek Olechowski: Wzrost organiczny w 2014 r. like for like był na poziomie ok. 7,5%. Mamy nadzieję osiągnąć co najmniej taką dynamikę w 2015 r.
Gosia: Gdzie widzi Pan spółkę za 5 lat?
Jacek Olechowski: Obecna strategia zakłada że w ciągu 3 lat staniemy się blisko 3-krotnie wiekszym biznesem, realną alternatywą dla graczy międzynarodowych.
pap: Jaka wartość daje spółka swoim klientom? Jak wyglada współpraca, czy sa to konkretne zlecenia czy współpraca abonamentowa.
Jacek Olechowski: Spółka sprzedaje swoje usługi zarówno w modelu ad hoc, jak i długowalowych kontraktów. Przewagą konkurencyjną Mediacap jest szeroka oferta usług marketingowych pod jednym dachem, zapewniana przez ponad 300 specjalistów.
toja: Czy budując grupę kapitałową MCP ma Pan na uwadze jej maksymalną atrakcyjność dla potencjalnego inwestora strategicznego?
Jacek Olechowski: Na tym etapie skupieni jestesmy na 3-letnim planie przejmowania podmiotów nie zaś na sprzedaży spółki. Równocześnie doświadczenia z innych rynków, m.in. Niemiec, pokazują, że holdingi międzynarodowe płacą bardzo dużo za dużych lokalnych graczy.
StaefanSzczygiel: Na co zostaną przeznaczone środki z nowej emisji?
Jacek Olechowski: Przede wszystkim na M&A, warto też wspomnieć o inicjatywach innowacyjnych w ramach istniejacych biznesow.
Mario56: Jakie mogą być efekty synergii konsolidacji waszego biznesu?
Jacek Olechowski: Kluczowym efektem są korzyści skali wynikające ze zintegrowanego back office i wiekszego rozłożenia kosztów najdroższych specjalistów. Widzimy też duży potencjał w zakresie pakietowania usług.
toja: Jaka wielkość firmy byłaby najatrakcyjniejsza dla potencjalnego inwestora strategicznego?
Jacek Olechowski: Już dziś stanowimy jeden z największych polskich podmiotów. Każdy wzrost powiększa atrakcyjność pod tym kątem.
PrezesKa: Czy macie już chętne fundusze lub inne podmioty do objęcia akcji nowej emisji?
Jacek Olechowski: W trybie ciągłym spotykamy się z uczestnikami rynku finansowego. Jestesmy dobrej mysli pod kątem emisji.
ksiegowi24: Od czego uzależniona jest wysokość uzyskiwanej marży w waszym biznesie?
Jacek Olechowski: W dużej mierze od efektywności operacyjnej spółki tj. umiejętności dobrego zarządzania czasem zespołu i procesami.
jasiek: Jakie jest zadłużenie spółki?
Jacek Olechowski: Łącznie kredyty bankowe (inwestycyjne i obrotowe) wynoszą ok. 2,5 mln zł.
Mariusz Lewandowski: Jakie są największe spółki w grupie?
Jacek Olechowski: IQS czyli najwiekszy polski biznes badawczy. The Digitals jedna z największych agencji interaktywnych w Polsce i EMLAB kluczowy gracz na rynku eventów.
Marcin Gdańsk: Dzień dobry, Kiedy będzie znana cena emisyjna akcji serii E? Ile zdaniem zarządu powinna wynosić?
Jacek Olechowski: Cena będzie pochodną zainteresowania emisją i zapewne ujawni się pod koniec Q2.
riko: Czym jest marketing zintegrowany?
Jacek Olechowski: Marketing zintegrowany to zestaw usług w ramach których dla klienta tworzymy szereg powiązanych ze sobą działań reklamowych na różnych frontach (w mediach, w punktach sprzedaży, w internecie etc.)
Zdzichu: Ile osób zatrudnia spółka?
Jacek Olechowski: Łącznie współpracujemy na stałe z gronem ponad 300 specjalistów.
Gregory: Jakie plany na rozwój ma spółka oprócz kolejnych przejęć?
Jacek Olechowski: Strategia spółki oparta jest na 3 filarach: wzroscie organicznym napędzanym innowacjami produktowymi, konsolidowaniem istniejących segmentów działalności i rozszerzaniem pola działalności dzięki tzw. duzym przejęciom.
SaldoKredyt: Czy umowy z klientami są na dłuższy okres czasu czy tylko na jednorazowe usługi?
Jacek Olechowski: Obsługujemy klientów w obu tych modelach.
Mietek: Witam, mam pytanie kiedy spółka zamierza przenieść się na GPW? Jakie kroki ku temu już poczyniła? NewConnect nie ma dobrej sławy.
Jacek Olechowski: Spółka złozyła już prospekt do KNF i ma nadzieję przenieść sie na glowny rynek w Q2.
Ewcia: Jakie usługi dominują w sprzedaży spółki?
Jacek Olechowski: Prawie 40% usług spółki to kompleksowe doradztwo reklamowe. Kolejne ok. 40% to usługi reklamowe w internecie. 20% to usługi badawcze i data.
SaldoKredyt: Z czego wynika ujemne saldo przepływów z działalności inwestycyjnej na kwotę 4 mln zł?
Jacek Olechowski: Są to wydatki inwestycyjne na przejęcia zrealizowane na przejęcie w 2014 r.
krysia: Jak oceniają Państwo perspektywę rynku reklamy w Polsce?
Jacek Olechowski: Wydatki w Polsce per capita na reklamę są 10 razy niższe niż w USA, 5 razy niższe w Niemczech i ok. dwukrotnie niższe niż w Czechach. W dłuższym okresie ta różnica musi zacząć się zacierać.
fenek: Od czego zależy wielkość osiąganych przychodów?
Jacek Olechowski: Wielkość osiąganych przychodow jest pochodną rozwoju kontraktów z bieżącymi klientami i wygrywalności w nowych przetargach.
pap: Ile spotkań z funduszami odbył zarząd spółki w ostatnich kilku miesiącach? Jak duże jest zainteresowanie?
Jacek Olechowski: Kilkadziesiąt spotkań. Zainteresowanie wydaje się być duże.
ksiegowi24: Jak będą się kształtowały wyniki w obecnym i następnym roku?
Jacek Olechowski: Spółka nie prognozuje wynikow finansowych. Planowane przejęcie ma jednak pozwolić nam przekroczyć poziom 100 mln zł przychodów w 2015.
StaefanSzczygiel: Co Wam da przejście na GPW i jakie będą tego koszty?
Jacek Olechowski: Przejscie na GPW da spolce lepsza wiarygodnosc i lepszy dostęp do kapitału a akcjonariuszom lepszą płynnoś akcji. Koszty przejscia na glowny rynek zamkną się w kwocie 0,4 - 0,7 mln zł.
Grzegorz Fufala: Jakie rynki zagraniczne sa ciekawe z punktu widzenia rozwoju spółki? Czy sa takie plany?
Jacek Olechowski: Spółka skupiona jest na polskim rynku, choć dopuszczamy docelowo sprzedaż usług technologicznych również poza Polską.
lol: W jaki sposób spółka chce zwiększać wycenę? O jakich przejęciach jest mowa?
Jacek Olechowski: Tak jak do tej pory strategia zarządu zakłada uzupelnienie zdrowego wzrostu organicznego o skuteczne przejęcia, generujące efekt synergii. Obecnie prowadzimy rozmowy z dwoma potencjalnymi podmiotami, z których kazdy istotnie poszerzyłby zakres usług Grupy i zwiekszyl EBITDA o co najmniej 3 mln zł.
jasiek: Czy spółka nie ma problemów z płynnością?
Jacek Olechowski: Posiadamy ponad 3 mln zl gotówki i nie mamy problemu z płynnoscią.
StanisławK: Jak prezentuje się rentowność netto spółki w porównaniu do 2013 roku? Do jakiej rentowności dąży spółka?
Jacek Olechowski: W 2014 r. nieco spadła nam rentowność netto z ok. 6 % do ok. 5%, co było pochodną udziałów mniejszości w zysku netto oraz jednorazowych kosztów integracji nowych podmiotów. Planujemy wzrost rentowności w 2015 ze świadomością jednak, że kolejne duże przejęcie może ponownie zaburzyć obraz.
remik: Czy spółka planuje rozszerzyć swoją działalność o dodatkowy segment w przyszłości?
Jacek Olechowski: Tak. Kolejne duże przejęcie na pewno poszerzy zakres działalności spółki. Oczywiście nadal w ramach rynku reklamowego.
StanisławK: W jakich obszarach możliwe jest podwyższanie marzowosci?
Jacek Olechowski: Nasza marżowość jest pochodną efektywności operacyjnej, dlatego dążymy do jej poprawy we wszystkich segmentach dzialalności.
KubaKosiorowski: W jaki sposób spółka zwiększa zasieg prowadzonej działalności?
Jacek Olechowski: Spółka zwiększa swój zasięg kombinacją innowacji produktowych i przejęć.
KubaKosiorowski: Jakie są średnie marże w prowadzonym biznesie?
Jacek Olechowski: Nasza rentowność netto to ok. 5%, rentowność EBITDA ok 7,5%. Wraz ze wzrostem skali rentowności te mają szanse wzrosnąć.
remik: Czy można mówić o pewnej cykliczności na rynku?
Jacek Olechowski: W teorii rynek reklamowy jest silnie skorelowany ze wzrostem gospodarczym. W praktyce w Polsce rynek rósł w ostatnich latach wolniej niż PKB. Mamy więc nadzieję, że zacznie nadrabiać to opóźnienie wobec gospodarki.
kukuruku: W jaki sposób pozyskaliście tak dużo znanych, dużych spółek do współpracy?
Jacek Olechowski: Nasz sukces rynkowy jet pochodną dobrej reputacji i rozpoznawalności naszych marek handlowych oraz naszych kampanii. W tej branży sukces napędza sukces.
KubaKosiorowski: Jakie spółki z GPW sa najwieksza konkurencja dla Was?
Jacek Olechowski: Najblizej pod kątem dzialalności są spółki K2Internet i CamMedia. Obie jednak mocno różnią się od nas w detalach ponieważ tylko część naszych działalności się pokrywa.
micho: Ile środków chcą Państwo pozyskać przy przejsciu z NC na GPW?
Jacek Olechowski: Planujemy wyemitować 1,6 mln akcji.
fidyk: Czy osiągane przychody sa na bazie stałych klientów ? Jaki to procent przychodów ?
Jacek Olechowski: Przychody są pochodna współpracy z blisko 300 klientami. Ogromna większość to stali klienci Grupy.
BeataR: Jak wygląda konkurencyjność w prowadzonym biznesie?
Jacek Olechowski: Konkurencyjność jest pochodną efektywności operacyjnej i reputacji rynkowej. Wierzę, że w obu obszarach jestesmy silni na tle rynku.
romanek: Czy dużo jest spółek prowadzących podobną działalność?
Jacek Olechowski: Teoretycznie polski rynek jest bardzo rozdrobniony. W praktyce, podobnie jak w konsultingu, dla największych klientów pracuje wąskie grono najbardziej wiarygodnych spółek, do których zaliczamy się. Grono to nie przekracza 20 podmiotów.
goog: Wskaźnikzadłużenia kapitałów własnych zmniejszył się ze 105% do 10%. Jaka jest tego przyczyna?
Jacek Olechowski: Dynamiczna strategia przejęć sprawia, że w każdym roku dośc istotnie zmieniają się wskaźniki finansowe. Często w mało porównywalny sposób. Wzrost kapitałów był pochodną przejęć zdrowych silnych biznesów.
swistak: Jaka jest ekspozycja spółki na poszczególne segmenty reklamy? Rozwojowy wydaje się rynek reklamy internetowej. Czy jest on istotnym segmentem prowadzonej działalności?
Jacek Olechowski: Biznes spółki dość rownomiernie podzielony jest pomiędzy usługi reklamowe, digital i data. Fakt, iż digital waży ponad 35% w przychodach sprawia, że korzystamy z dynamiki tego rynku.
StaefanSzczygiel: W którym kierunku spółka zamierza najmocniej się rozwijac?
Jacek Olechowski: Ambicją spółki jest bycie dużym uniwersalnym dostawcą usług reklamowych. Równocześnie chcemy wyróżniać się dużym nasyceniem technologicznym oferowanych usług.
fibs: Jak bardzo przychody spółki są uzależnione od budżetów klientów?
Jacek Olechowski: Przychody spółki są bezpośrednio pochodną budżetów klientów. W większości przypadków nie obsługujemy jednak 100% ich biznesu co stabilizuje nasze przychody i daje szanse na rozwój biznesu z nimi.
swistak: Jak w Pana ocenie będzie się rozwijała dalej rynek reklamy w Polsce?
Jacek Olechowski: Liczę na to, że z każdym rokiem doganiać będziemy Europę Zachodnią, w której per capita wydaje się od 2 do 10 razy więcej niż w Polsce.
StanisławK: Jaki jest w tej chwili portfel podpisanych umow z klientami? Czy na bazie tak zdefiniowanego portfela mozna szacować potencjalny zysk netto?
Jacek Olechowski: Nie prognozujemy wyników ale zgodnie z tym co już odpowiedziałem mamy nadzieję na wzrost przychodów i wzrost rentowności w tym roku.
fidyk: Jakie udziały Mediacap posiada w przejętych podmiotach?
Jacek Olechowski: W IQS 53%, w pozostałych od 75% do 100%.
Moderator: Szanowni Państwo, proszę o zadawanie ostatnich pytań.
ksiegowi24: Jak spółka zarządza płynnością przy tak dużej różnicy pomiędzy rotacja należności i zobowiązań?
Jacek Olechowski: Wbrew pozorom dzięki dużej skali działalności jak na nasz segment, jestesmy w stanie prowadzić dialog zarówno z dostawcami, jak i odbiorcami pod kątem poprawy warunków platności. Tym samym wraz ze wzrostem biznesu mamy nadzieję, że zjawisko to będzie stosunkowo maleć a nie rosnąć.
emeryt: Jaka jest polityka dywidendowa spółki?
Jacek Olechowski: Jesteśmy obecnie w fazie silnego wzrostu i strategii przejęć. Dlatego nie rekomendujemy wypłaty dywidendy i nie będziemy tego rekomendować dopóki nie zmieni się ogólna strategia spółki.
SaldoKredyt: W jakim miejscu widzicie Państwo swoja spółkę w 2020 roku?
Jacek Olechowski: Najblizsze 3 lata to czas przekształcenia Mediacap w najsilniejszy polski podmiot rynku reklamowego. W kolejnych 3 latach czyli do 2020, będziemy chcieli maksymalnie wykorzystać tę pozycję, żeby odegrać kluczową rolę na polskim rynku: zarówno w dziedzinie dalszej konsolidacji, jak i współpracy z największymi polskimi wydawcami i reklamodawcami. Pozycja lidera da nam możliwość realizowania projektów biznesowych, które dzisiaj są poza naszym zasięgiem a które mogą być rewolucyjne dla naszego biznesu.
Moderator: Dziękujemy za udział w dyskusji. Zapraszamy do kontaktu bezpośredniego ze spółką.