PKP Cargo opublikował dziś (12.03.2015) raport finansowy za 2014 rok. Poniżej prezentujemy wybrane dane finansowe:
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
2014 |
2013 |
Przychody ze sprzedaży |
4 257 102 |
4 797 461 |
Zysk operacyjny |
77 074 |
110 185 |
Zysk brutto |
74 190 |
88 532 |
Zysk netto |
61 285 |
65 387 |
Drugi przewoźnik towarowy w Unii Europejskiej zanotował w ubiegłym roku spadek przychodów ze sprzedaży o 11,3% względem 2013 roku. Na poziomie zysków spółka również zanotowała spadki. Skonsolidowany zysk netto był niższy rok do roku o 6,3%. Jednak po głębszym wczytaniu się w raport finansowy zauważymy, że wynik netto po oczyszczeniu z dużego zdarzenia jednorazowego wyniósłby 276,2 mln zł wobec 234,8 mln zł rok wcześniej. Tym one off-em w 2014 roku było utworzenie rezerw na program dobrowolnych odejść o wartości 265,3 mln zł.
Adam Purwin, prezes PKP Cargo w liście do akcjonariuszy wskazał na główne czynniki, które nie sprzyjały działalności operacyjnej. Wymienił skutki konfliktu na Ukrainie, które wpłynęły niekorzystnie na klientów firmy, a także obniżone przewozy węgla w skutek spadków cen tego surowca. Przypomnijmy, że PKP Cargo przewozi 70% węgla transportowanego w kraju. Prezes dodał, że mniejsze przewozy w tym zakresie zostały zrekompensowane rozwojem np. transportu kruszyw i materiałów budowlanych. Jako szansę na przyszłe okresy prezes wskazał na trwające obecnie bardzo duże prace modernizacyjne na infrastrukturze kolejowej w Polsce. Z jednej strony powodują one okresowy wzrost kosztów poprzez obniżenie średniej prędkości przejazdu pociągów towarowych, ale z drugiej strony mogą przynieść wymierne korzyści w przyszłych latach. W roku 2014 PKP Cargo podpisał umowę zakupu 80% udziałów czeskiego konkurenta Advanced World Transport (czołówka największych, prywatnych przewoźników w Europie), a niedawno zawarł umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo (narodowy przewoźnik Chorwacji).
Wyniki finansowe PKP Cargo w samym czwartym kwartale były ujemne (typowy efekt sezonowości). Strata na poziomie EBIT wyniosła 204,7 mln zł, a strata netto 168,8 mln zł. Zestawiając te kwoty z oczekiwaniami analityków (konsensus PAP) spółka osiągnęła lepsze wyniki odpowiednio o 1,5% i 13,1%.
Dywidenda za 2014 rok
Zarząd PKP Cargo podjął uchwałę o rekomendowaniu Walnemu Zgromadzeniu wypłaty dywidendy w kwocie 110 mln zł, na którą oprócz części wyniku za 2014 rok wchodziłoby 56 mln zł z zysków zatrzymanych z lat ubiegłych. Z drugiej strony kwota 110 mln zł to 40% skonsolidowanego wyniku netto skorygowanego o utworzenie rezerw na program dobrowolnych odejść. W przeliczeniu na jedną akcje daje to 2,46 zł. Wówczas stopa dywidendy przy cenie akcji 88 zł wyniosłaby 2,8%.
Rzut oka na wykres
Inwestorzy neutralnie reagują na zaprezentowany raport finansowy za 2014 rok. Kurs akcji o godzinie 11 oscyluje wokół poziomu wczorajszego zamknięcia. Patrząc w dłuższej skali czasu od sierpnia ubiegłego roku ukształtował się trend wzrostowy. Obecnie wartość akcji PKP Cargo znajduje się przy historycznych poziomach maksimów (91 zł). Po ich ewentualnym przebiciu w górę zostanie wygenerowany sygnał kupna. Wsparciem jest wspomniana linia trendu, która obecnie przebiega na poziomie 82 zł.
Źródło: Stooq.pl
Źródło: PKP Cargo, PAP
Więcej: