Trwają zapisy w IPO Idea Banku. Zebraliśmy garść niezbędnych informacji o spółce.
Podstawowe informacje o Idea Bank
Idea Bank jest polskim bankiem, który rozpoczął działalność pod tą nazwą w 2010 r., stopniowo tworząc rozbudowaną Grupę, oferującą swoim klientom szeroki wachlarz innowacyjnych produktów i usług, łączących tradycyjną bankowość z usługami pomocniczymi, takimi jak pośrednictwo finansowe, usługi księgowe, factoring, windykacja należności oraz leasing. Produkty Grupy skierowane są przede wszystkim do przedsiębiorców i małych firm, stanowiących atrakcyjny i rosnący segment rynku, niedoceniany przez polskie banki komercyjne o bardziej ugruntowanej pozycji. Innowacyjne podejście do marketingu oraz wielokanałowa sieć dystrybucji pozwalają Grupie skutecznie dotrzeć do klientów, zarówno poprzez wykorzystanie kanałów internetowych i telefonicznych, za pośrednictwem oddziałów call center, jak i sieć około 200 placówek zlokalizowanych w całej Polsce. Na koniec 2014 r. sieć ta obejmowała 71 placówek Idea Banku, 63 biur Tax Care, 43 placówki Idea Expert, 10 placówek Idea Leasing oraz 13 placówek Idea Leasing & Fleet.
Struktura oferty publicznej Idea Banku
- Do 20 000 000 nowych akcji
- Do 7 000 000 akcji istniejących oferowanych przez dotychczasowych Akcjonariuszy
Transza detaliczna obejmuje 15% oferowanych akcji (tylko Nowe Akcje). Zapisy będą przyjmowane po cenie maksymalnej. Minimalny zapis to 10 akcji. Cała Oferta kierowana jest do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz do wybranych zagranicznych inwestorów instytucjonalnych.
Umową typu lock-up (zobowiązanie do niesprzedawanie akcji) objęci zostaną:
- dr Leszek Czarnecki (wraz z podmiotami zależnymi) - lock-up na okres 12 miesięcy
- Zarząd Banku i pozostali Akcjonariusze Sprzedający - lock-up na okres 18 miesięcy
Przewidywany harmonogram oferty Idea Banku:
19 marca 2015 r. |
publikacja ceny maksymalnej (cena już jest znana 32 zł) |
19 – 31 marca 2015 r. |
budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych |
23 – 30 marca 2015 r. |
zapisy od inwestorów indywidualnych |
31 marca 2015 r. |
ustalenie i publikacja ostatecznej ceny i liczby oferowanych akcji, w tym ostatecznej liczby akcji oferowanych poszczególnym grupom inwestorów |
1 – 7 kwietnia 2015 r |
zapisy od inwestorów instytucjonalnych (7 kwietnia do godz. 15:00 czasu warszawskiego) |
około 8 kwietnia 2015 r. |
przydział Akcji Oferowanych |
16 kwietnia 2015 r. |
przewidywany pierwszy dzień notowania akcji i PDA na GPW |
Akcjonariat
Wyniki finansowe
Wybrane dane finansowe ( tys. zł) | 2014 r. | 2013 r. | 2012 r. |
Wyniki z tytułu odsetek | 332 147 | 198 409 | 100 026 |
Wyniki z tytułu prowizji i opłat | 331 376 | 244 631 | 142 956 |
Pozostałe przychody i koszty operacyjne netto | 153 782 | 22 128 | 3 303 |
Wynik z działalności operacyjnej | 262 548 | 74 064 | -22 046 |
Zysk netto (przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej) |
241 255 | 104 173 | 23 559 |
Źródło: Prospekt emisyjny Idea Bank
W 2014 r. Grupa osiągnęła przychody netto z działalności operacyjnej w wysokości 817,3 mln zł, co stanowi wzrost o 76% w porównaniu z 2013 r., oraz wypracowała zysk netto w kwocie 241,3 mln zł (+132% rok do roku). Na koniec 2014 roku wartość aktywów Grupy wyniosła 15,1 mld zł. Na koniec 2014 r. współczynnik wypłacalności kształtował się na poziomie 13,45% wobec 11,91% na koniec 2013 r. Przedsiębiorcy i małe firmy stanowią głównych kredytobiorców Grupy (95% spośród 79,8 tys. na koniec 2014 r.), zaś klienci detaliczni stanowią głównych posiadaczy jej lokat terminowych (98% spośród 114,4 tys. na koniec 2014 r.). Na koniec 2014 r. Idea Bank obsługiwał 181,2 tys. posiadaczy rachunków bie- żących, z czego 88% to przedsiębiorcy i małe przedsiębiorstwa. Dla porównania na koniec 2013 r. Bank prowadził 128 tys. rachunków.
Strategia
W kolejnych latach Idea Bank planuje dalszą koncentrację na zaspokajaniu potrzeb rozwijającego się segmentu przedsiębiorców i małych przedsiębiorstw, m.in. dzięki rozwojowi platformy Idea Cloud, oferującej usługi księgowe i bankowe w sposób łatwo dostępny i przyjazny, za pośrednictwem internetu, smartfona lub tabletu. Grupa chce działać jako zaufany doradca klientów, którzy w miarę rozwoju swojej działalności będą interesować się dodatkowymi produktami i doradztwem finansowym. Szeroka gama produktów i usług, zarówno opracowanych przez Grupę, jak i zintegrowanych wraz z ostatnimi akwizycjami, zwiększy zdolność do budowy długoterminowych relacji z obecnymi klientami i pozyskiwanie nowych dzięki wykorzystaniu cross-sellingu. Dzięki emisji nowych akcji w ramach pierwszej oferty publicznej Idea Bank zamierza wzmocnić swoją pozycję kapitałową, co w konsekwencji umożliwi mu zwiększenie sprzedaży produktów i usług oferowanych przez Grupę.
Rafał Irzyński
Główny analityk Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych
Źródło: www.ideabank.pl
Więcej informacji: