Akcje Amiki w drugiej części wczorajszej sesji skutecznie zaatakowały i przebiły poziom 150 zł. Wiązało się to z wygenerowaniem kolejnego sygnału kupna z punktu widzenia analizy technicznej.
Patrząc z perspektywy czasu strzałem w dziesiątkę była sprzedaż w 2009 roku zakładów produkujących pralki i lodówki Samsungowi, za około 200 mln zł. Dzięki tej transakcji Amika mogła skoncentrować się na produkcji sprzętu grzejnego, a także rozwoju działalności handlowej pozostałych towarów AGD w oparciu o produkcję outsourcingową. W momencie transakcji z Samsungiem, akcje Amiki były notowane po około 15 zł i od tego czasu wzrosły już o 1000%.
Źródło: Stooq.pl
Strategia „HIT 2023”
Amika ogłosiła w ubiegłym roku 9-letnią strategię rozwoju. Pod względem wyników finansowych celem spółki jest osiągnięcie w perspektywie 2023 roku 1,2 mld euro przychodów ze sprzedaży (obecnie ok. 0,5 mld euro) oraz generowanie marży EBITDA na poziomie 9%. W trochę krótszej perspektywie, czyli roku 2018, Amica zamierza osiągnąć sprzedaż w wysokości 3 450 mln zł oraz wygenerować 300,2 mln zł zysku EBITDA. Dług netto ma nie przekroczyć bariery na poziomie 2,0. By osiągnąć zakładany poziom sprzedaży, polska spółka zamierza intensywnie zwiększać swoją obecność na rynkach zachodnich. Szczególnie chce położyć nacisk na rynek Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii, na których to wciąż w większości jej sprzedaż jest stosunkowo niewielka.
Zwiększenie generowanych tam przychodów ma w większości odbyć się za pomocą wzrostu organicznego, ale również poprzez akwizycje. W ramach wzrostu organicznego Amica uruchomiła z początkiem 2015 roku własną spółkę dystrybucyjną w Hiszpanii, bazując na ludziach i rynkowym know-how pozyskanym dzięki przeprowadzeniu due diligence Fagora, wystawionego na sprzedaż upadłego producenta AGD. Trzy marki własne Grupy Amica (Amica, Hansa i Gram) mają obecnie już silną pozycję na poszczególnych rynkach Europy. Umocnieniu ma podlegać znaczenie produktów do zabudowy poprzez wdrażanie nowych towarów i produktów przy współpracy z kluczowymi dostawcami.
Część wydatków inwestycyjnych poświęcona ma być na zwiększenie potencjału produkcji kuchni poprzez m.in. zwiększenie mocy produkcyjnych. Do 2016 roku mają one wynieść 1,6 mln sztuk rocznie. Amica planuje też zwiększyć kompetencje w produkcji (zwiększenie gamy produkowanych modeli) oraz dalej optymalizować koszty produkcji.