Podczas nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Banku Pocztowego, które miało miejsce 24 kwietnia 2015 roku, główni akcjonariusze doszli do porozumienia w sprawie przyszłości banku. Pierwsza oferta publiczna planowana jest jeszcze w tym roku.
Właścicielami Banku Pocztowego jest Poczta Polska, posiadająca 75% udziałów minus 10 akcji, oraz PKO BP, z udziałem w wysokości 25% plus 10 akcji. W komunikacie bieżącym bank PKO PB poinformował, że wyraził zgodę na IPO ze względu na aktualne priorytety biznesowe. Zaznaczono, że banki nie są wobec siebie istotnymi konkurentami ze względu na skalę działalności oraz model biznesowy. W komunikacie podano również, że współpraca pomiędzy PKO BP a Pocztą Polską zostanie poszerzona w zakresie usług finansowych i logistycznych.
Dotychczasowi akcjonariusze banku, Poczta Polska oraz PKO BP, nie będą mieli możliwości poboru akcji z nowej emisji. PKO BP zakłada, że oferta może objąć do 1/3 pakietu akcji posiadanego przez bank. Z kolei udział Poczty Polskiej po ofercie publicznej nie będzie mniejszy niż 51% udziałów w kapitale banku. Bank Pocztowy będzie chciał pozyskać z IPO minimum 200 mln zł na rozwój sieci dystrybucji oraz szybszy wzrost w obszarze kredytowym.
„To bardzo dobra wiadomość. Będziemy mogli wrócić na ścieżkę dużo szybszego rozwoju i w pełni wykorzystać potencjał naszego modelu biznesowego. Przyjęta w zeszłym tygodniu Strategia Banku na lata 2015-2018 pokazuje, że przy zwiększeniu kapitału, możemy pozyskać milion nowych Klientów i zwiększyć saldo kredytów konsumpcyjnych do przeszło 4 mld zł” – skomentował Szymon Midera, prezes Zarządu Banku Pocztowego w komunikacie prasowym spółki.
Strategia Banku Pocztowego do 2018 roku zakłada, że liczba klientów banku w tym okresie przekroczy 2,3 mln (przyrost o około milion), a zwrot z kapitału własnego (ROE) wzrośnie do ponad 12%. Saldo kredytów gotówkowych ma przekroczyć 4 mld zł, kiedy na koniec 2014 roku wynosiło 1,7 mld zł.
Bank kieruje swoje produkty do klientów masowych z miejscowości do 50 tysięcy mieszkańców, z dochodami poniżej 3 tysięcy zł. Szacuje, że wraz z Pocztą Polską jest w stanie dotrzeć do ponad 20 mln potencjalnych klientów mieszkających poza dużymi miastami. Przygotowana ma zostać oferta mobilna dla klientów cyfrowych, zintegrowana z usługami Grupy Poczty Polskiej. Bank planuje również kontynuację rozwoju w obszarze Mieszkalnictwa oraz działalności rolniczej.
„Chcemy być najprostszym, tanim bankiem. Zakładamy dalszą integrację z Pocztą Polską na poziomie wspólnych inicjatyw produktowych oraz sieci sprzedaży. Odchodzimy od modelu banku uniwersalnego, stawiając na bank wyspecjalizowany w najprostszej ofercie, mogący jednocześnie zaoferować Klientom dobrą cenę za swoje usługi. Integracja ze zmieniającą się i coraz nowocześniejszą Pocztą Polską, a także automatyzacja i uproszczenie procesów pozwoli nam zrealizować nasze ambitne cele biznesowe” – powiedział prezes Szymon Midera.
Źródło: PKO BP, Bank Pocztowy