Orange Polska opublikowało wyniki za pierwszy kwartał 2015 roku. Są one lepsze niż w pierwszym kwartale 2014 roku jeśli wyłączyć zysk ze sprzedaży Wirtualnej Polski. Z drugiej strony spółka straciła klientów telefonii komórkowej i klientów ADSL.
W pierwszym kwartale 2015 roku Orange Polska wypracowało przychody w wysokości 2,93 mld zł, czyli o 1,7% mniej niż przed rokiem, i o 1% mniej z wyłączeniem wpływu regulacji. Wynik EBITDA był mniejszy o 16% rdr, jednak po wyłączeniu zysku ze sprzedaży Wirtualnej Polski w pierwszym kwartale 2014 roku w wysokości 191 mln zł, skorygowana EBITDA była większa o 1,4%. W komentarzu do wyników wytłumaczono, że złożyły się na to oszczędności z programu optymalizacji kosztów w wysokości 69 mln zł, a także spadek kosztów pracy dotyczący świadczeń dla emerytów na podstawie umów ze związkami zawodowymi w wysokości 58 mln zł. Zysk netto wyniósł 171 mln zł, na który korzystnie wpłynął spadek kosztów finansowych o 61 mln zł. Warto także zaznaczyć, że zaraportowane przez Orange wyniki okazały się na każdej wymienionej pozycji lepsze niż zakładał konsensus opublikowany przez PAP, z czego zysk netto był większy od przewidywań analityków o 97%.
Wybrane pozycje wynikowe [mln zł] |
1q2014 |
1q2015 |
% |
Przychody |
2 995 |
2 930 |
-1,7% |
EBITDA |
1 142 |
959 |
-16% |
Skorygowana EBITDA |
947 |
960 |
1,4% |
EBIT |
391 |
246 |
-37,1% |
Zysk netto |
271 |
171 |
-36,9% |
Źródło: Orange Polska
Spadek klientów technologii ADSL wyniósł 2,9% w porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku, i 7,3% w porównaniu do pierwszego kwartału 2014 roku. Na tę tendencję zwrócił uwagę Prezes Zarządu spółki, Bruno Duthoit, w komentarzu do wyników, gdzie stwierdził, że w drugim kwartale 2015 roku spółka podejmie szereg działań komercyjnych w tym zakresie. Z drugiej strony spółka zwiększa bazę klientów szybkiego internetu VHBB, jednak łączna liczba klientów wciąż spada. Rośnie natomiast liczba klientów mobilnego dostępu do internetu (30% rdr), a także liczba użytkowników sieci LTE, która na koniec pierwszego kwartału bieżącego roku wyniosła 900 tys. (więcej o 47% w porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku).
W pierwszym kwartale 2015 roku spadła liczba klientów telefonii komórkowej w porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku, na co złożyło się zmniejszenie bazy klientów pre-paid. W formule post-paid spółka odnotowuje stabilny jak dotąd wzrost liczby klientów. Z drugiej strony odnotowywany jest stały spadek ARPU (średnie przychody na klienta) w tym segmencie, który wyniósł 30,2 zł w porównaniu do 31,8 zł w pierwszym kwartale 2014 roku. Postępuje spadek klientów stacjonarnych usług głosowych (-1,7% kw/kw, -5,3% r/r). Z kolei liczba klientów Orange Open wzrosła o 68% r/r, do 591 tysięcy, a na jednego klienta przypadaja średnio ponad cztery usługi.
W pierwszym kwartale bieżącego roku Orange wykazało 152 mln zł organicznych przepływów pieniężnych, które były porównywalne do analogicznego okresu roku poprzedniego. W komentarzu do wyników Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, potwierdził całoroczny cel, a więc wygenerowanie 900 mln zł przepływów organicznych.
Dnia 9 kwietnia 2014 roku Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o wypłacie 0,50 zł dywidendy na akcję. Przy obecnej cenie daje to stopę dywidendy na poziomie około 4,9%. Dzień dywidendy ustalono na 25 czerwca 2015 roku, a dzień wypłaty na 9 lipca 2015 roku.
Z technicznego punktu widzenia akcje spółki znajdują się w trendzie wzrostowym od kwietnia 2013 roku. Ważnym poziomem na wykresie jest okrągły poziom 10 zł, wokół którego aktualnie porusza się kurs. Wsparcie można wyznaczyć na linii trendu wzrostowego, która przebiega obecnie w okolicach 8,15 zł. Oporem jest ostatni lokalny szczyt na poziomie 12 zł. Po jego przebiciu otworzy się droga na domknięcie luki spadkowej z października 2012 roku, wywołanej pierwszymi doniesieniami o zmniejszeniu planowanej wtedy dywidendy z 1,5 zł do 1 zł na akcję.
Źródło: stooq.pl
Źródło: Orange Polska
Więcej: