Skonsolidowany zysk netto Idea Banku za I kwartał 2015 r. wyniósł 63,1 mln zł i był dwukrotnie wyższy od wypracowanego w I kwartale 2014 r. Był także o 15% wyższy niż w IV kwartale ubiegłego roku.
– Wyniki finansowe za I kwartał 2015 r. są pierwszymi, które prezentujemy jako spółka giełdowa. Notowane przez nas wzrosty dowodzą, że potrafimy osiągać bardzo dobre rezultaty również w trudnym otoczeniu rynkowym, tj. w środowisku spadających stóp procentowych i wyższych składek na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Jestem przekonany, że m.in. dzięki środkom pozyskanym z niedawnej publicznej oferty akcji będziemy kontynuować dynamiczny rozwój systematycznie budując wartość dla akcjonariuszy – powiedział Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.
W I kwartale 2015 r. wynik Grupy Idea Bank z tytułu prowizji wyniósł 113,3 mln zł, a wynik z tytułu odsetek 74,5 mln zł. To o odpowiednio 53% i 12% więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Jednocześnie, wynik prowizyjny był porównywalny z wypracowanym w IV kwartale ubiegłego roku (112,6 mln zł). Wynik odsetkowy był natomiast niższy niż w ostatnim kwartale 2014 r., co wynika z kolejnych obniżek stóp procentowych dokonanych przez Radę Polityki Pieniężnej w październiku 2014 r. i na początku marca 2015 r.
Koszty działania Grupy w I kwartale 2015 r. wyniosły 129,3 mln zł, wobec 150,5 mln zł w IV kwartale 2014 r. mimo dodatkowego obciążenia wyższą opłatą na rzecz BFG. Obniżenie kosztów kwartał do kwartału to efekt realizacji synergii kosztowych w Grupie.
– W I kwartale 2015 r. pozyskaliśmy 4,7 tys. nowych kredytobiorców, a wartość sprzedanych produktów kredytowych utrzymuje się na fali wzrostowej – kolejny kwartał z rzędu przekroczyła 1,2 mld zł. Nasi klienci otworzyli też ponad 22 tys. rachunków. Klienci, z którymi łączy nas co najmniej 2-letnia relacja, posiadają średnio prawie 3 produkty, a 28% z tych klientów posiada 4 lub więcej naszych produktów – dodał Jarosław Augustyniak. – To pokazuje, że skutecznie zmierzamy w kierunku budowania coraz mocniejszych relacji z naszymi klientami.
W I kwartale Idea Bank intensywnie rozwijał również innowacyjne projekty dedykowane przedsiębiorcom: została uruchomiona bankowość w chmurze – Idea Cloud, na ulice Warszawy wyjechał pierwszy mobilny wpłatomat, uruchomiona została również pierwsza nowoczesna placówka Idea Hub. Projekty te otrzymały prestiżowe, międzynarodowe wyróżnienia. – Od początku istnienia grupy naszym kluczowym celem w podejmowanych działaniach marketingowych było dostarczanie takich narzędzi dla naszych klientów, które pomogą im budować i promować ich biznes. Tak było wcześniej z kampanią Duma Przedsiębiorcy, tak jest również i tym razem z rozwiązaniami Idea Cloud, Idea Hub czy mobilny wpłatomat. Liczymy, że przełoży się to również na dalszy wzrost lojalności naszych klientów – dodał Jarosław Augustyniak.
Na koniec I kwartału 2015 r. wartość portfela kredytowego i leasingowego Grupy Idea Bank sięgnęła 10,2 mld zł, co oznacza wzrost o 97% rok do roku i o 4% w porównaniu z końcem 2014 r. Wartość zgromadzonych depozytów wyniosła natomiast 11,3 mld zł (wzrost o 96% rok do roku i 4% kwartał do kwartału). Wskaźnik kredytów do depozytów Grupy kształtował się w analizowanym okresie na poziomie 90%.
Łączna wartość aktywów Grupy Kapitałowej Idea Bank na koniec marca 2015 r. wyniosła ponad 15,6 mld zł, co oznacza wzrost o 100% rok do roku.
* Współczynnik adekwatności kapitałowej na poziomie jednostkowym dla Banku |
Mimo dynamicznego rozwoju, Idea Bank utrzymuje wskaźniki kapitałowe na bezpiecznym poziomie. Na koniec I kwartału br. współczynnik wypłacalności (CAR) kształtował się na poziomie 14,1% wobec 13,3% na koniec I kwartału 2014 r. i 13,5% na koniec ubiegłego roku. Wartość tego wskaźnika nie uwzględnia przy tym ponad 254 mln zł z emisji nowych akcji, które powiększyły kapitały własne Banku w kwietniu br. Teoretyczna wartość tego wskaźnika – zakładając IPO na koniec I kwartału – wyniosła 16,8%.
Źródło: Idea Bank