Eurocash opublikował wyniki za I kw. 2015 roku. Poniżej prezentujemy wybrane pozycje wynikowe wraz z ich odniesieniem do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Wybrane pozycje wynikowe [ mln zł] |
I kw. 2015 |
I kw. 2014 |
Przychody ze sprzedaży |
4 605,8 |
3 721,4 |
Wynik z działalności operacyjnej |
6,76 |
12,06 |
EBITDA |
41,78 |
41,56 |
Wynik brutto |
-5,47 |
0,33 |
Wynik netto |
-3,08 |
1,34 |
Wynik netto jednostki dominującej |
-3,36 |
1,34 |
Źródło: Eurocash
W I kw. 2015 roku przychody ze sprzedaży Eurocashu wyniosły 4,6 mld zł, o 23,8% więcej niż rok wcześniej. W komentarzu do wyników poinformowano, że wynikało to głównie dzięki nabytym spółkom w IV kw. 2014 roku - Service FMCG powiększył przychody Grupy o 579 mln zł, a Inmedio o 123 mln zł. Z wyłączeniem przejętych podmiotów sprzedaż wzrosła rok do roku o 4,7%, co udało się osiągnąć w trudnej sytuacji na rynku dystrybucji żywności oraz wysokiej deflacji, która wyniosła -3,7% dla cen żywności i napoi bezalkoholowych.
Wynik z działalności operacyjnej Eurocashu był o niemal 44% mniejszy rok do roku i wyniósł 6,76 mln zł. Z kolei zysk EBITDA pozostał na niezmienionym poziomie i wyniósł 41,78 mln zł w I kw. 2015 roku. Wynikał on z większej amortyzacji na skutek przejętych spółek w poprzednim kwartale. Na wyniku brutto oraz netto Eurocash zanotował stratę w wysokości odpowiednio 5,47 mln zł i 3,08 mln zł w porównaniu do zysku w I kw. 2014 roku. Spółka tłumaczyła w komentarzu do wyników, że strata wynikała głównie ze względu na większe koszty amortyzacji w wysokości 5,5 mln zł, a także realizowanymi inwestycjami w 2014 roku. Wyniki Eurocashu okazały się słabsze od oczekiwań rynku. Zgodnie z konsensusem PAP analitycy oczekiwali 12,5 mln zysku operacyjnego (-46,1%) i straty netto na poziomie 2,1 mln zł.
Wysoką dynamikę sprzedaży Eurocash odnotował w segmencie papierosów i produktów impulsowych (+82,54%), gdzie sprzedaż wzrosła z 692,2 mln zł w I kw. 2014 roku do 1 236,5 mln zł w I kw. 2015 roku. Sprzedaż segmentu inne wzrosła z 6,2 mln zł do 159,4 mln zł. Jedynym segmentem z ujemną dynamiką (-42,7%) był Eurocash Gastronomia, gdzie sprzedaż spadła ze 131,1 mln zł do 75,2 mln zł.
Zwyczajne Zgromadzenie Eurocash podjęło dnia 24 kwietnia 2015 roku uchwałę o wypłacie 0,79 zł dywidendy na akcję. Dzień dywidendy został ustalony na 19 maja 2015 roku, a dzień wypłaty na 10 czerwca br. Przy obecnym kursie akcji stopa dywidendy wyniesie około 2,2%.
Od końca kwietnia br. akcje Eurocashu zyskiwały, przebijając linię trendu spadkowego. Od 30 kwietnia w czasie czterech sesji kurs wzrósł z 35,75 zł do 39 zł (+9,1%). Tak mocny ruch w górę można tłumaczyć wynikami opublikowanymi przez Jeronimo Martins, właściciela Biedronki, które wsparły kurs Eurocashu. Jeronimo Martins podał, że przychody w I kw. 2015 roku wyniosły 3,2 mld euro (+9,4% rdr), zysk EBITDA 166 mln euro (+5%), a zysk netto 65 mln euro (+4% rdr), w tym przychody samej Biedronki wzrosły o 11,2%, a sprzedaż na powierzchni porównywalnej (LFL) o 2,9%. Po opublikowaniu wyników przez Eurocash za I kw. 2015 roku kurs otworzył się luką spadkową, a podczas sesji jeszcze do godziny 11 kurs tracił do 3,9%, wracając poniżej linii trendu spadkowego. Istotnym wsparciem dla ruchu jest poziom 31 zł, na którym zatrzymywały się spadki w ostatnich miesiącach. Nieco niżej, około poziomu 28 zł, przebiega linia trendu wzrostowego zapoczątkowana w 2005 roku podczas debiutu giełdowego Eurocashu.
![]() |
Źródło: Stooq.pl |
Źródło: Eurocash, PAP