Sprawozdanie zarządu to niezwykle istotny element rocznego sprawozdania finansowego spółki giełdowej. Jak pokazuje praktyka sprawozdanie zarządu może stanowić nawet 55% całego sprawozdania, a jego objętość – to nawet 156 stron. Czy warto czytać sprawozdanie zarządu? Odpowiedź nie jest taka prosta i oczywista.
Sprawozdanie zarządu – czyli co?
Powszechnie używane określenie „sprawozdanie zarządu” – co do zasady – odnosi się do określonego w ustawie o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zmianami) – w art. 49 – „sprawozdania z działalności jednostki”. Określenie „sprawozdanie zarządu” używane jest przede wszystkim w języku potocznym. W praktyce pojawia się również rozbudowana potoczna nazwa tj. „sprawozdanie zarządu z działalności jednostki”.
W przypadku rynku publicznego oficjalnym określeniem dla sprawozdania zarządu jest „sprawozdanie z działalności emitenta” – co wynika z zapisów rozporządzania Ministra Finansów z dnia 19.02.2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (j.t. Dz.U z 2014 r. poz. 133).
Bez względu na to jak nazwiemy ten element sprawozdania – używając określenia „sprawozdanie zarządu” – każdy aktywny uczestnik rynku kapitałowego wie o czym dokładnie mowa.
Dużo czy mało?
Statystycznie – a badania przeprowadziłem na potrzeby mojego wykładu podczas Konferencji WallStreet 19 – sprawozdanie zarządu to – zależnie od spółki – ok 25-35%, czyli 1/3 – 1/4 rocznego sprawozdania, co przekłada się na ok 50-70 stronicowe sprawozdanie – w mniejszych podmiotach i ok 80-120 stronicowe – w przypadku dużych spółek. Gdyby przyjąć, że średnie zawierało by 60 stron (60 stron jednostkowe i 60 stron skonsolidowane) to łączna ilość stron wszystkich sprawozdań dla rynku podstawowego wyniosła by ponad 50 tys. stron, a dla rynku New Connect zapewne ok 20 tys. stron. Czyli odpowiednio 100 i 40… ryz papieru. A szybkie przeczytanie zajęło by… około 50 godzin.
Sprawozdanie zarządu jako element raportu rocznego
Zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości sprawozdanie z działalności jednostki jest dołączane do sprawozdania finansowego, a więc nie stanowi jego integralnej części.
Inaczej wygląda sprawa w przypadku rocznych raportów spółek giełdowych. I to zarówno tych raportów spółek na NewConnect, jak i na rynku głównym. Zgodnie z regulacjami obowiązującymi spółki giełdowe – sprawozdanie zarządu (emitenta) jest obowiązkowym elementem raportu rocznego, zarówno jednostkowego, jak i skonsolidowanego.
Dodatkowo spółki z rynku podstawowego sporządzają sprawozdanie zarządu dla raportów półrocznych.
Nie sporządza się natomiast sprawozdania zarządu dla pozostałych sprawdzań śródrocznych tj. półrocznych (dla rynku NewConnect), kwartalnych (dla rynku głównego i rynku NewConnect) i miesięcznych (dla rynku NewConnect).
Terminy przekazywania sprawozdania zarządu są analogiczne jak w przypadku raportów rocznych i/lub półrocznych.
Co zawiera sprawozdanie zarządu?
Kluczową sprawą, aby odpowiedzieć sobie na pytanie postawione w tezie – czy warto czytać sprawozdanie zarządu – jest pokazania jakie informacje muszą być w nim przedstawiane.
Próba pokazania pełnego zakresu obowiązkowych informacji oznaczałaby konieczność „przekopiowania” dość obszernego przepisu prawa – w szczególności jeżeli chodzi o spółki z rynku podstawowego. Na rynku New Connect sprawozdanie zarządu jest odrobinę „łatwiejsze”.
Dlatego też postaram się w formie tabelarycznej – i uproszczonej – zaprezentować co musi zawierać sprawozdanie zarządu
Sprawozdanie zarządu - Rynek NewConnect | |
Podstawa sporządzania: | Regulamin Alternatywnego Systemu Obrotu (Regulamin ASO), załącznik nr 3 - „Informacje bieżące i okresowe przekazywane w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect” (dostępny na stronie www.newconnect.pl) |
Częstotliwość sporządzania: | 1x do roku – jednostkowe i skonsolidowane (jeżeli jednostka sporządza sprawozdanie skonsolidowane) |
Zakres dla sprawozdań jednostkowych |
|
Zakres dla sprawozdań skonsolidowanych |
|
Sprawozdanie zarządu - Rynek Główny | |
Podstawa sporządzania: | Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19.02.2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim |
Częstotliwość sporządzania: | Sprawozdanie roczne oraz sprawozdanie półroczne – jednostkowe i skonsolidowane (jeżeli jednostka sporządza sprawozdanie skonsolidowane) |
Zakres dla rocznych sprawozdań jednostkowych (par. 91 rozporządzania) |
|
Zakres dla skonsolidowanych sprawozdań rocznych (par. 92 rozporządzania) |
|
Zakres dla półrocznych sprawozdań jednostkowych (par. 89 rozporządzania) i skonsolidowanych (par. 90 rozporządzania) |
|
Informacji jakie spółki muszą zaprezentować w sprawozdaniu zarządu – jest naprawdę dużo!
Piotr Rybicki
Biegły rewident, specjalizuje się w finansach korporacyjnych, sprawozdawczości, nadzorze właścicielskim oraz rachunkowości kreatywnej. Posiada doświadczenie jako wiceprezes zarządu ds. finansowych w spółce giełdowej, zasiada w radach nadzorczych. Przeprowadził ponad 500 specjalistycznych szkoleń oraz opublikował ponad 400 specjalistycznych publikacji. Wykładowca na kursach dla kandydatów na członków rad nadzorczych, inicjator „Konferencji Rada Nadzorcza”, Wiceprezes Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach, Wykładowca Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Prezes Zarządu NadzórKorporacyjny.pl Sp. z o.o.