Pierwszy raport analityczny SII na temat spółki Vistula Group S.A. został opublikowany we wrześniu 2012 roku. W tym czasie kurs akcji wzrósł z okolic 80 groszy do 2,20 zł. Sprawdziliśmy, co wydarzyło się w spółce w ciągu ostatnich dwóch lat oraz jakie ma perspektywy na najbliższą przyszłość. Przedstawiamy aktualizację raportu.
Aktualizacja raportu: Vistula
Spis treści:
- Analiza wyników finansowych
- Nowy program motywacyjny
- Czynniki wpływające na przyszłe wyniki finansowe
- Aktualne wskaźniki Vistula Group S.A.
- Rekomendacje dla akcji Vistula Group S.A.
- Analiza techniczna
Analiza wyników finansowych
Wybrane elementy sprawozdania finansowego Vistula Group S.A. (tys. zł) |
2014 |
2013 |
I kw. 2015 |
I kw. 2014 |
Przychody ze sprzedaży |
443 388 |
397 677 |
103 247 |
88 077 |
Zysk operacyjny |
36 797 |
33 646 |
1 123 |
-365 |
Zysk brutto |
20 285 |
45 061 |
-2 756 |
-2 841 |
Zysk netto |
20 285 |
45 061 |
-1 988 |
-2 469 |
Aktywa ogółem |
645 331 |
625 932 |
636 291 |
615 732 |
Kapitał własny |
430 624 |
410 191 |
428 607 |
407 759 |
Przepływy z działalności operacyjnej |
18 846 |
20 256 |
-19 632 |
-20 626 |
Przepływy z działalności inwestycyjnej |
-12 308 |
-9 339 |
-2 258 |
-1 525 |
Przepływy z działalności finansowej |
-11 557 |
-7 200 |
12 227 |
9 516 |
Źródło: Vistula Group S.A.
Rok 2014 Grupa Vistula zakończyła sprzedażą o wartości 443,4 mln zł, co oznaczało jej wzrost 11,5% względem 2013 roku. Segment odzieżowy w poprzednim roku wygenerował 269 mln zł, a segment jubilerski 174,4 mln zł. W 2013 roku były to odpowiednio kwoty 236,6 mln zł oraz 161,1 mln zł. Tym samym obydwie „nogi” grupy wykazały poprawę sprzedaży. Zysk operacyjny w 2014 roku osiągnął wartość 36,8 mln zł, co również było lepszym wynikiem w stosunku do okresu poprzedniego (o 9,4%). Na poziomie zysku netto grupa uzyskała wynik 20,3 mln zł wobec 45,1 mln zł rok wcześniej. Jednak wyższy wynik netto z 2013 roku ujmował w sobie istotne zdarzenie jednorazowe. Było nim umorzenie kredytów o wartości 38,4 mln zł. Wysiłki czynione przez spółkę w zakresie restrukturyzacji długu zaowocowały w 2014 roku niższymi, łącznymi kosztami finansowymi w kwocie 12,8 mln zł wobec 17,9 mln zł rok wcześniej. W liście do akcjonariuszy przy okazji raportu finansowego za ubiegły rok, Grzegorz Pilch – Prezes Zarządu Vistuli podkreślił, że uzyskany zysk netto to w dużej mierze zasługa zwiększenia efektywności sprzedaży detalicznej w obydwu segmentach oraz wyjątkowo sprzyjającej koniunkturze na rynku eksportu usług przerobowych, wzmacniającej znacząco wyniki kanału BTB. W okresie minionego roku spółka rozbudowała sieć detaliczną, rozwinęła ofertę asortymentową produktów i towarów oraz optymalizowała sieć sprzedaży poprzez zamykanie nierentownych sklepów i pozyskiwanie nowych, atrakcyjnych lokalizacji. Na koniec 2014 roku sieć handlowa liczyła 295 salonów o łącznej powierzchni sprzedażowej 26 tys. m2, a w okresie ubiegłego roku otwarto 28 nowych sklepów.
Wyniki za I kw. 2015 roku wykazały kontynuację wzrostu sprzedaży, która wzrosła o 17,2% r/r i wyniosła 103,2 mln zł. Na poziomie zysku operacyjnego Grupa wyszła na plus i wykazała 1,1 mln zł wobec 0,3 mln zł straty operacyjnej w I kw. 2014 roku. Zysk EBITDA wyniósł 4 mln zł wobec 2,4 mln zł rok wcześniej. Wynik netto był ujemny w wysokości 2 mln zł, co oznaczało zmniejszenie straty netto o 0,5 mln zł na tle I kw. 2014 roku. Ujemny wynik netto w I kw. 2015 roku wykazał segment odzieżowy (2,8 mln zł), a segment jubilerski zarobił na czysto 0,8 mln zł. Tym samym na poziomie netto segment odzieżowy zanotował pogłębienie straty (z 2,2 mln zł), a segment jubilerski poprawił swój wynik netto (ze straty -0,3 mln zł). W odniesieniu do konsensusu PAP wyniki za I kw. 2015 roku Grupy Vistula wypadły nieco poniżej oczekiwań. Oczekiwania w zakresie zysku EBITDA były o 4% wyższe (4,2 mln zł), zysku operacyjnego o 15% wyższe (1,3 mln zł), a wyniku netto o 6% wyższe (-2,1 mln zł). Opublikowana wartość sprzedaży była niemal zbieżna z konsensusem.