Grupa Atal jest w trakcie pierwszej oferty publicznej. Zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych ruszą 28 maja i będą trwać do 2 czerwca br. Prezentujemy niezbędne informacje o Grupie.
Podstawowe informacje o Grupie Atal
Grupa ATAL to spółka deweloperska specjalizująca się w budownictwie kompleksów mieszkaniowych, zlokalizowanych w obrębie największych miast w Polsce. Docelowym produktem Grupy są mieszkania w standardzie Premium w dobrej lokalizacji i po atrakcyjnej cenie. Grupa prowadzi działalność w 5 miastach Polski: Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Łodzi i Warszawie. Grupa prowadzi działalność w trzech obszarach, którymi są:
- działalność deweloperska,
- działalność komercyjna,
- działalność budowlana.
Do 2013 roku Grupa zwiększała liczbę sprzedawanych mieszkań na podstawie umów deweloperskich. Największy wzrost został odnotowany pomiędzy 2012 i 2013 rokiem, gdzie liczba sprzedanych mieszkań zwiększyła się z 784 do 1 301. W 2014 roku Grupa sprzedała 1 093 mieszkania na podstawie umów deweloperskich, a w I kw. br. 315. Działalność komercyjna Grupy polega na wynajmie powierzchni magazynowo-biurowych w czterech posiadanych przez Grupę obiektach, które dwa są zlokalizowane we Wrocławiu, a pozostałe w Katowicach i Cieszynie. Przychody osiągane z wynajmu obiektów we Wrocławiu i w Katowicach stanowiły 1,6% przychodów Grupy w 2014 roku, a komercjalizacja powierzchni wynosiła ponad 85%. Działalność budowlana jest realizowana przez trzy spółki należące do Grupy, które pełnią rolę generalnych wykonawców projektów realizowanych przez Grupę. Ponadto Grupa Atal realizuje sprzedaż mieszkań za pośrednictwem własnych biur sprzedaży, zlokalizowanych przy prowadzonych inwestycjach. W ostatnich latach Grupa dołączyła do swojej oferty możliwość wykończenia sprzedawanych mieszkań.
Źródło: prezentacja Grupy Atol
Struktura oferty publicznej Grupy Atal i wykorzystanie środków z IPO
- 6 5000 000 nowych akcji
W pierwszej ofercie publicznej Grupy Atal będą sprzedawane akcje wyłącznie nowej emisji. Inwestorzy indywidualni będą mogli objąć do 15% akcji oferowanych. Cena oferowanych akcji zostanie ustalona i opublikowana 28 maja br.
Główny akcjonariusz Grupy Atal, Juroszek Investments Sp. z o.o., zobowiązał się do podpisania umowy lock-up na okres 12 miesięcy.
Grupa spodziewa się pozyskać z oferty około 156 mln zł po odliczeniu kosztów związanych z IPO. Połowa z wpływów z emisji zostanie przeznaczona na zakup gruntów, z tego 25% środków na zakup gruntów na rynku warszawskim, a drugie 25% na zakup gruntów na rynku krakowskim. Pozostałe 50% pozyskanych z emisji środków zostanie wykorzystanych na realizację obecnych projektów deweloperskich: dwóch w Krakowie, a także po jednym w Katowicach, Warszawie i Wrocławiu.
Przewidywany harmonogram oferty publicznej Grupy Atal
Od 22 maja do 27 maja 2015 roku |
Proces budowania księgi popytu wśród inwestorów indywidualnych |
28 maja 2015 roku |
Ustalenie i publikacja ceny oraz liczby akcji oferowanych w transzy inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych |
Od 28 maja do 2 czerwca 2015 roku |
Przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych |
3 czerwiec 2015 roku |
Zamknięcie oferty i przydział akcji |
Około 15 czerwca 2015 roku |
Pierwszy dzień notowań PDA na rynku regulowanym GPW |
Źródło: prospekt emisyjny Grupy Atol
Akcjonariat
Źródło: prospekt emisyjny Grupy Atal
Wyniki finansowe
Wybrane dane finansowe [tys. zł] |
2014 |
2013 |
2012 |
Przychody netto ze sprzedaży |
576 756 |
234 300 |
173 874 |
Wynik brutto ze sprzedaży |
186 199 |
52 594 |
47 264 |
Wynik na działalności operacyjnej |
167 028 |
41 872 |
38 434 |
Wynik brutto |
164 023 |
37 935 |
37 366 |
Wynik netto |
136 506 |
34 416 |
29 943 |
Źródło: prospekt emisyjny Grupy Atal
Wyniki finansowe Grupy Atal skokowo wzrosły w 2014 roku. Przychody wzrosły ponad dwukrotnie rok do roku, do 576 756 tys. zł na koniec 2014 roku. Wypracowane przychody w ponad 90% pochodziły ze sprzedaży mieszkań i gruntów. Pozostałe pozycje wynikowe wzrosły jeszcze bardziej, z czego zysk netto wzrósł niemal czterokrotnie w porównaniu do 2013 roku, i wyniósł 136 506 tys. zł. Grupa tłumaczy osiągnięty zysk netto w 2014 roku dużą liczbą wydań mieszkań (1 655) z inwestycji charakteryzujących się wysoką rentownością.
Strategia
Strategia Grupy Atal przewiduje budowanie wartości dla akcjonariuszy poprzez realizację projektów zapewniających odpowiedni poziom wypracowanej marży. Dlatego docelowym produktem Grupy pozostaną mieszkania w standardzie Premium. Grupa inwestuje tylko w takie grunty, które zapewnią osiągnięcie zakładanego poziomu marż, przy uzyskaniu konkurencyjnego poziomu cen. Strategia zakłada:
- Budowanie pozycji na rynku warszawskim, na którym spółka jest obecna od 2012 roku,
- Utrzymanie pozycji wiodącego dewelopera mieszkaniowego na rynku krakowskim,
- Zwiększenie udziału w rynku wrocławskim,
- Utrzymanie pozycji na rynku katowickim i łódzkim.
Począwszy od 2016 roku Grupa zamierza wypłacać dywidendę w wysokości 40%-50% skonsolidowanego zysku netto. Polityka dywidendowa będzie dostosowana do aktualnej sytuacji gospodarczej i biznesowej, uwzględniając zakres planowanych przez Grupę inwestycji.
Czynniki ryzyka
Do najważniejszych czynników ryzyka dla Grupy można zaliczyć:
- ryzyko istotnej zmiany ceny gruntów, która wpływa zarówno na obecne jak i przyszłe inwestycje,
- ryzyko wzrostu kosztów realizacji projektów realizowanych przez Grupę, chociażby na skutek wzrostu kosztów materiałów budowlanych,
- ryzyko niezrealizowania projektów deweloperskich w terminie oraz nieprzystąpienia przez nabywców lokali do zawarcia ostatecznych umów przenoszących wartość,
- ryzyko konkurencji, nasilone faktem, że spółka koncentruje swoją działalność w największych miastach w Polsce południowej i centralnej,
- ryzyko związane z możliwością spadku cen mieszkań.
Źródło: Atal S.A.
Więcej: