Sporo kontrowersji na rynku wzbudził sposób poinformowania rynku przez CD Projekt w zakresie danych sprzedażowych trzeciej części Wiedźmina. Spółka uczyniła to wydając komunikat prasowy w trakcie sesji giełdowej 9 czerwca 2015 roku. Nie uczyniła tego poprzez komunikat bieżący za pośrednictwem systemu ESPI.
W całej tej sprawie bardzo ważna jest reakcja kursu akcji na przekazane informacje. Na poniższym wykresie kursu walorów CD Projekt widać długą białą świecę w dniu upublicznienia informacji, a kurs jednej akcji w tym dniu wzrósł z 20,00 zł do 24,48 zł (+20,05%) na bardzo dużym wolumenie. Z kolei w trakcie 5 sesji przed publikacją danych, kurs akcji spadł z 24 zł do 20,32 zł. Istotny wpływ na kurs miały również wcześniejsze informacje o przedsprzedaży Wiedźmina 3.
Źródło: Stooq.pl |
Jeszcze wcześniej, bo 1 czerwca br., prezes spółki Adam Kiciński w wypowiedzi dla PAP stwierdził, że informacje na temat sprzedaży pojawią się najprawdopodobniej dopiero w raporcie półrocznym (26 sierpnia 2015 r.). Na rynku od razu rozpoczęła się dyskusja, czy spółka nie popełniła błędu upubliczniając dane sprzedażowe w taki sposób. Każda firma notowana na GPW powinna ujawniać określone przepisami informacje poprzez system ESPI, który zapewnia wszystkim inwestorom równy dostęp do informacji. Sprawa trafiła już do Komisji Nadzoru Finansowego.
Co SII sądzi o polityce informacyjnej Spółki?
W przypadku producentów gier, specyfika tej działalności sprawia, że dane o ilości sprzedanych gier są z punktu widzenia inwestorów kluczowe. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na to, że w tego rodzaju biznesie to właśnie ilość sprzedanych gier, przy określonym poniesionym już nakładzie na produkcję, determinuje przyszłe zyski. Stąd też inwestorzy każdorazowo z niecierpliwością czekają na wszelkie dane sprzedażowe. Choć takie dane dla branży, jak i dla nabywców gier stanowią niewątpliwie informację marketingową, bo świadczą nie tylko o sukcesie gry, ale również pozycji spółki w tym segmencie rynku, to jednak trzeba mieć na względzie, że te same informacje dla inwestora stanowią niezwykle silny czynnik cenotwórczy.
W przypadku spółki CD Projekt inwestorzy od kilku lat „grali” m.in. pod sukces gry Wiedźmin 3, stąd Spółka powinna mieć świadomość, że każda potencjalna informacja o poziomie sprzedaży będzie silnie oddziaływać na kurs, szczególnie, gdy taka informacja będzie mocno pozytywna lub negatywna. Dlatego też w ocenie SII, aby zapewnić wszystkim akcjonariuszom równy dostęp do takiej informacji Spółka powinna przekazać je za pośrednictwem systemu ESPI w postaci informacji poufnej. W ocenie SII komunikaty CD Projektu spełniały kluczowe kryteria informacji poufnej, a więc miały m.in. charakter cenotwórczy i były informacjami wystarczająco precyzyjnymi. Natomiast o ich cenotwórczości świadczy chociażby reakcja kursu na publikowane raporty sprzedażowe. Biorąc pod uwagę powyższe w ocenie SII zasadnym jest zatem, aby Komisja Nadzoru Finansowego dokładnie zbadała tę sprawę.
Polityka informacyjna Spółki, a raczej sposób jej realizowania i podjęte działania wyjaśniające przez KNF powinny być jednocześnie pewnego rodzaju przestrogą dla pozostałych producentów gier, a jednocześnie wskazaniem techniki uprawiania polityki informacyjnej. Oczywiście nie należy bać się przekazywania takich informacji. Najlepiej jednak zadbać zarówno o stosowną formę raportu bieżącego, jak i równoległy stosowny przekaz marketingowy do mediów.