Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) jest inwestycją w instalację opóźnionego koksowania, która umożliwia bardziej zaawansowany, głębszy przerób ropy naftowej. Wartość całej inwestycji to 2,3 mld zł.
Grupa Lotos zawarła umowę kredytową o łącznej wartości oszacowanej na kwotę 1,93 mld zł. Umowa została zawarta pomiędzy spółką Lotos Asfalt a konsorcjum instytucji finansowych, w tym przez sześć banków - BGK, Bank Millennium, Pekao SA, BZ WBK, PKO BP, Société Générale, oraz PZU i PZU Życie. Umowa przewiduje udzielenie dwóch kredytów: inwestycyjnego na kwotę 432 mln dolarów (szacunkowo 1,63 mln zł), które zostaną przeznaczone na realizację projektu EFRA, a także kredytu obrotowego do kwoty 300 mln zł. Wcześniej Lotos pozyskał blisko 1 mld zł z emisji akcji, z czego 530 mln zł zostało przeznaczone na realizację projektu EFRA. Ponadto program ma być finansowany również kapitałami własnymi.
Instalacja EFRA pozwoli na przerób ciężkich pozostałości procesu rafinacji na wysoko marżowe produkty takie jak olej napędowy i paliwo lotnicze, a jednocześnie pozwoli na ograniczenie wytwarzania produktów charakteryzujących się niskimi marżami takich jak asfalty oraz ciężkie oleje opałowe. Spółka podała w komunikacie, że instalacja pozwoli na wygenerowanie rocznie 800 tys. ton dodatkowych paliw, a ponadto 350 tys. ton koksu. Zgodnie z założeniami realizacja projektu pozwoli na podnieść modelową marżę rafineryjną o dodatkowe 2 dolary na każdej baryłce przerobionej. Dodatkowo Lotos szacuje, że średnia marża EBIT realizowana na programie wyniesie ok. 50%, średnie roczne przepływy operacyjne w okresie 2018-2030 wyniosą około 750 mln zł, a program osiągnie stopę zwrotu mierzoną wskaźnikiem IRR ponad 20%. Prace przy budowie instalacji mają rozpocząć się jesienią 2015 roku, a trwać mają niecałe 3 lata.
Po domknięciu luki spadkowej w kwietniu br. kurs akcji Lotosu wszedł w konsolidację na poziomie wyznaczonym przez lukę. W obecnym kanale bocznym, w jakim porusza się kurs, wsparcie można wyznaczyć na poziomie 28 zł, a opór przy cenie 32 zł. Kierunek wybicia z tego kanału będzie sygnałem technicznym dalszego kierunku ruchu.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Lotos
Więcej: