Temat czatu: Omówienie wyników Grupy PKP CARGO w I półroczu 2015 r. |
|
2 września |
Na pytania inwestorów odpowiadał:
Łukasz Hadyś, Członek Zarządu ds. Finansowych
Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie na kierunkach informatyka i ekonometria oraz rachunkowość. Posiada tytuł biegłego rewidenta, kwalifikacje ACCA oraz tytuł Certified Internal Auditor (CIA). Swoją karierę zawodową rozpoczął w 2001 roku w dziale audytu firmy doradczej Ernst & Young, gdzie zajmował się prowadzeniem badań sprawozdań finansowych oraz doradztwem dla dużych polskich spółek i międzynarodowych koncernów.
W latach 2012-2014 pracował w grupie kapitałowej PGNiG, początkowo na stanowisku Członka Zarządu Karpackiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o., a od marca 2013 roku jako Członek Zarządu ds. Finansowych Polskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. W spółkach grupy PGNiG zajmował się zarządzaniem i nadzorem w obszarze zakupów, kontrolingu, księgowości, taryf, windykacji, finansów oraz majątku. Dodatkowo uczestniczył w konsolidacji działalności dystrybucyjnej, przygotowaniu strategii spółki oraz wdrożeniu modelu informacji zarządczej. W latach 2008-2012 Łukasz Hadyś piastował stanowisko Dyrektora Departamentu Finansów i Rachunkowości Tauron Dystrubucja SA, gdzie odpowiadał za zarządzanie obszarem księgowości, finansów i kontrolingu, a także realizację projektów poprawy efektywności spółki i grupy kapitałowej.
Opis spółki
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 roku. Oferuje klientom zintegrowane usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii, Węgier i Litwy. W marcu 2015 roku spółka podpisała umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo, chorwackim przewoźnikiem kolejowym, a w maju przejęła 80 proc. udziałów w Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach.
W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, odpowiedzialna m.in. za przewozy intermodalne (Cargosped), krajową i międzynarodowa spedycję kolejową (PS Trade Trans) oraz serwis i utrzymanie taboru (PKP CARGOTABOR).
W 2014 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła 4,3 mld zł przychodów, przewożąc 111 mln ton ładunków.
30 października 2013 roku PKP CARGO zadebiutowało na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedała niemal 50 proc. akcji PKP CARGO, wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP S.A.
Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn.
Zapis z czatu inwestorskiego
Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą PKP CARGO, który odbędzie się 2 września (środa) o godz. 12:00. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Łukasz Hadyś, Członek Zarządu ds. Finansowych. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
Moderator: Szanowni Państwo, serdecznie witamy na czacie dla inwestorów indywidualnych poświęconym wynikom Grupy PKP CARGO w pierwszym półroczu 2015 r. Na Państwa pytania odpowie Pan Łukasz Hadyś Członek Zarządu ds. Finansowych. Zapraszamy do zadawania pytań.
Ireneusz K.: Z czego wynika wzrost amortyzacji w I półroczu o blisko 10% rdr?
Łukasz Hadyś: Ze zwiększonych inwestycji w naprawy okresowe wagonów w roku 2014, wynikających z większego zapotrzebowania na wagony węglarki w szczycie przewozowym.
Marek: W jakim czasie zostaną osiągnięte pełne synergie z AWT?
Łukasz Hadyś: W perspektywie do końca 2017 roku.
Ryszard Nowakowski: Jakie przewagi konkurencyjne ma PKP Cargo zagranicą?
Łukasz Hadyś: Świadczymy kompleksowe usługi logistyczne dla naszych klientów w ramach europejskich korytarzy transportowych. Nasi klienci mają lokalizacje w całej Europie. Jesteśmy w stanie przedstawić ofertę z dowolnego miejsca w Europie.
simon: Z jakich powodów mocno wzrosły zobowiązania handlowe przy stałym poziomie przychodów?
Łukasz Hadyś: W 1H 2015 pokazujemy jedynie 1 m-c przychodów AWT a z drugiej strony całe saldo zobowiązań.
Borys: Ile wynoszą planowane nakłady inwestycyjne? W co spółka będzie inwestować?
Łukasz Hadyś: Poziom inwestycji dotyczących utrzymania taboru pozostaje na niezmienionym poziomie vs lata poprzednie. Dalej uważamy, że mandatory capex utrzyma się na poziomie 10% przychodów. Będziemy też mieli zwiększony capex na lokomotywy wielosystemowe w kolejnych 2-3 latach.
pandora: Z czego wynikają dysproporcje pomiędzy udziałem w rynku pod względem masy towarowej i masy przewozowej?
Łukasz Hadyś: Z przewożonego mixu towarów: PKP CARGO jest przewoźnikiem realizującym przewozy długodystansowe w efekcie czego udział pracy przewozowej jest wyższy.
Kostek: Jak często spotyka się zarząd z funduszami zagranicznymi?
Łukasz Hadyś: Kilka razy w m-cu. Widzimy duże zainteresowanie ze strony podmiotów zagranicznych.
krol: Czy widzi Pan przestrzeń do kolejnych oszczędności w Grupie? Są one jeszcze duże?
Łukasz Hadyś: Tak oczywiście. Ostatnio rozpoczęliśmy nowy program optymalizacji kosztów 100+, w ramach którego spodziewamy się oszczędności w zakresie usług IT, zaplecza utrzymaniowego, synergii zakupowych oraz optymalizacji procesu przewozowego.
bartek76@wp.pl: Spółka podpisała w maju kontrakt na dostawy węgla z Bogdanki do elektrowni Kozienice o wartości 62,5 mln zł. Czy niedawne wypowiedzenie umowy z Bogdanką przez Eneę ma wpływ na ten kontrakt PKP Cargo?
Łukasz Hadyś: PKP CARGO ma umowę z ENEA Wytwarzanie do końca lipca 2016 r., więc wypowiedzenie umowy Bogdance przez ENEA jest dla nas neutralne.
jimazek: Czy zauważalny jest przez Państwa spadek transportu węgla na terenie kraju i zagranicy?
Łukasz Hadyś: Absolutnie nie. Przewozimy r/r więcej węgla w kierunkach krajowych i eksportowych, natomiast widzimy osłabienie w imporcie ze wschodu.
inwestycjepl: Jak ocenia Pan przejęcie AWT? Jaka była kontrybucja przejętej spółki w wynikach za I półrocze, zarówno po stronie przychodowej jak i kosztowej?
Łukasz Hadyś: Oceniam bardzo dobrze i widać to właśnie po jej kontrybucji. W czerwcu AWT dodało ok. 1 mln zł do wyniku netto oraz 60 mln zł netto przychodów.
jimazek: Jaki ma wpływ na Państwa działalność aktualnie prowadzona modernizacja kolei w Polsce? Są opóźnienia, czy realizacje zleceń przyspieszą/przyspieszają?
Łukasz Hadyś: Na chwilę obecną wpływ jest negatywny niemniej zgodny z naszymi oczekiwaniami. Jeździmy z dużo mniejszą prędkością, natomiast spodziewamy się, że do 2020 r. prędkość handlowa wzrośnie, co przełoży się na ograniczenie kosztów przewozu towarów. Obecnie średnia prędkość handlowa na Śląsku to 16 km/h !!! Pokazuje to duży potencjał zmian.
fan: Czy spółka jest zainteresowana przejęciem Lotos Kolej? Czy jest to zbyt duża inwestycja?
Łukasz Hadyś: Wg naszej wiedzy Lotos ma inny plan.
Ewa74: Czy obecnie są prowadzone rozmowy dotyczące możliwego przejęcia zagranicznej firmy przewozowej?
Łukasz Hadyś: Nie możemy podawać szczegółów dot. trwających procesów, w których nie ma wiążących decyzji.
czlonekSII: Jak dużą przestrzeń widzi Pan do zdobywania rynków zagranicznych?
Łukasz Hadyś: Na rynkach zagranicznych po H1 2015 nasza masa wzrosła o 136% r/r, co pokazuje duży potencjał do dużych wzrostów w kolejnych okresach, w szczególności na południu i zachodzie Europy.
ArturInvest: Skąd pochodzi duży wzrost zadłużenia kredytowego?
Łukasz Hadyś: PDO i AWT było finansowane ze środków własnych dlatego potrzebowaliśmy częściowego refinansowania.
rico: Jaki jest obecny stan rozmów ze związkami w sprawie podwyżek?
Łukasz Hadyś: Kolejne spotkanie ze stroną społeczną odbędzie się 7 września.
inwestor: Jak skomentowałby Pan warunki panujące na rynku i najbliższe perspektywy?
Łukasz Hadyś: Dla rynku przewozów kolejowych w ostatnim czasie negatywne skutki miały przede wszystkim przesunięcia w inwestycjach drogowych i kolejowych, co skutkowało również niższymi przewozami kruszywa. Obserwujemy natomiast bardzo dobrą koniunkturę na rynku przewozów węgla oraz rudy żelaza. W kolejnych okresach bardzo istotnym elementem będzie dynamika, z którą będą uruchamiane kolejne inwestycje infrastrukturalne.
mtb: Jakie są plany inwestycyjne na kolejne kwartały?
Łukasz Hadyś: W kolejnych kwartałach będziemy obserwować standardowe inwestycje utrzymaniowe. Dodatkowo należy pamiętać o rozpoczęciu konsolidacji AWT a co za tym idzie włączeniu capexu tej spółki. Jesteśmy także w trakcie wyboru dostawcy 15 lokomotyw wielosystemowych i ten capex będzie widoczny w perspektywie kolejnych kilku kwartałów.
BeataR: Kiedy można spodziewać się wyraźnego wzrostu średniej prędkości pociągu towarowego?
Łukasz Hadyś: Oczekujemy wyraźnego wzrostu w latach 2018-2012 ale sytuacja powinna zacząć się poprawiać już od 2016-2017.
Bebe: Z czego wynikał znaczny wzrost pozostałych przychodów operacyjnych?
Łukasz Hadyś: Sprawozdanie za H1 2015 zawiera zysk z okazyjnego nabycia AWT w wysokości 138 mln zł.
Marek: Jakich wyników oczekuje Pan po 2015 roku?
Łukasz Hadyś: Nie publikujemy prognoz ale przypominam, że od końca czerwca konsolidujemy AWT, która będzie miała wpływ na wyniki Grupy.
meg: Czy spółka zamierza poszerzyć zakres działalności poza granicami Polski?
Łukasz Hadyś: Tak oczywiście jest to nasz główny filar strategii. Dzięki przejęciu AWT mamy realną możliwość rozwoju na południu Europy.
mark: Co złożyło się na tak niskie przepływy z działalności operacyjnej?
Łukasz Hadyś: Wypłata I PDO w wysokości 230 mln zł. Pozwoliło to na ograniczenie zatrudnienia r/r o 14%.
Ryszard: Kiedy związkowcy mogą realnie rozpocząć strajk?
Łukasz Hadyś: 7 września rozpoczynamy kolejną turę rozmów ze stroną społeczną. Jeśli chodzi o Zarząd spółki, to wykazał się on chęcią konstruktywnej rozmowy przyjmując uchwałę o podwyżkach od 1 lipca 2015 r.
BeataR: Na jakim etapie jest spór ze związkami zawodowymi dotyczący podwyżek?
Łukasz Hadyś: Zgodnie z wcześniejszą odpowiedzią.
Borys: W jaki sposób spółka zamierza dalej ciąć koszty? Gdzie można jeszcze szukać oszczędności?
Łukasz Hadyś: IT, zakupy, wzrost prędkości handlowej, usługi obce, proces przewozowy, naturalne odejścia pracowników na emeryturę, ograniczenie zaplecza utrzymaniowego, synergie z AWT (...) będą miały istotny wpływ na dalsze ograniczanie kosztów.
bartek76@wp.pl: Kurs akcji dołuje. W czym widzi Pan potencjalne fundamenty do odbicia?
Łukasz Hadyś: Czekamy na odbicie rynku kruszyw oraz efekty nowego programu optymalizacji kosztów 100+.
Bartek: Co głównie wpłynęło na wyższy zysk netto pomimo mniejszych przychodów?
Łukasz Hadyś: Optymalizacja kosztów oraz zysk z okazyjnego nabycia AWT.
investcon: W jakim tempie spadały ceny usług przewozów kolejowych w I półroczu tego roku?
Łukasz Hadyś: Driverem cen są duże przetargi oraz mix przewozowy. Od Q3 2014 nie widzimy istotnych zmian w cenach jednostkowych.
inwestycjepl: Kiedy możemy się spodziewać kolejnych akwizycji?
Łukasz Hadyś: Data zależy od harmonogramu trwających procesów. Nie jesteśmy w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie.
Ewa74: Gdzie widzi Pan spółkę za 5-10 lat?
Łukasz Hadyś: Widzę ją jako wiodący międzynarodowy operator logistyczny, obecny w większości krajów UE.
case: Dlaczego Pana zdaniem przeważa transport z Chin drogą morską?
Łukasz Hadyś: Główne znaczenie ma cena za przewóz. Obecnie jedną z barier wzrostu przewozów kolejowych są stawki dostępu do infrastruktury, natomiast należy pamiętać, że kolej ma przewagę po stronie czasu przewozu. Dla sprzętu elektronicznego przyśpieszenie transportu o 14 dni to duża różnica.
Krystyna: Jaki tabor posiada spółka? Jakiej jest on jakości? Ilu letni?
Łukasz Hadyś: Wiek wagonów jest średnio powyżej 25 lat, natomiast ze względu na rygorystyczne wymogi w zakresie bezpieczeństwa, co 6 lat każdy z wagonów przechodzi gruntowny remont. W efekcie tego wagony mogą być użytkowane przez kolejne kilkanaście lat.
irek: Co zakłada strategia spółki na najbliższe miesiące?
Łukasz Hadyś: Koncentrujemy się na optymalizacji kosztów, realizacji synergii z AWT i tzw. górce przewozowej, związanej ze szczytem przewozowym.
Hubertus: Kiedy ma rozpocząć się produkcja własna wagonów wraz z Amerykanami?
Łukasz Hadyś: Zakładamy, że pierwszy wagon zostanie wyprodukowany w 2016 r., a zdolność produkcyjna, to docelowo ok. 500 wagonów rocznie.
Maryś: Czy spółka obecnie przygląda się kolejnym podmiotom pod kątem akwizycji? Ilu podmiotom? Czy są to polskie spółki czy zagraniczne?
Łukasz Hadyś: Nie udzielamy tak szczegółowych informacji do momentu spełnienia się kryteriów wynikających z obowiązujących spółki giełdowe obowiązków informacyjnych.
jimazek: Ile kosztuję spółkę wykorzystanie innowacyjnych dronów? Kto zajmuje się ich obsługą i ile ich aktualnie jest w posiadaniu PKP Cargo?
Łukasz Hadyś: To jeden z projektów, który od razu przynosi korzyści i pokrywa koszty. Dzięki dronom istotnie ograniczony został poziom kradzieży węgla - o ok. 60% w 1H 2015. To dużo, zważywszy, że spółka rocznie ponosiła koszty ok. 10 mln zł z tytułu kradzieży przewożonych towarów.
bartek76@wp.pl: Jak na działalność spółki wpływa pogarszająca się sytuacja w Chinach? Niedawno została utworzona spółka joint venture z chińskim inwestorem.
Łukasz Hadyś: Co dla nas ważne, z Chin wozimy przede wszystkim towary wysoko przetworzone, na które jest popyt w Europie.
DD: Jaki procent przychodów generuje transport z Chin?
Łukasz Hadyś: Nie stanowi on istotnego % przychodów PKP CARGO, natomiast dzięki bezpośredniej współpracy z Zhenghou International Hub ten udział będzie się zwiększać w kolejnych latach. Podpisaliśmy również ostatnio kontrakt z Pocztą Polską w relacji Polska-Chiny, co dodatkowo potwierdza potencjał przewozów na tym perspektywicznym kierunku.
inwestorzy.tv: Jak ocenia Pan przejęcie AWT z dzisiejszej perspektywy „po wejściu” do spółki? Był to dobry ruch?
Łukasz Hadyś: To bardzo dobry krok. Oczekujemy synergii w zakresie utrzymania taboru, optymalizacji procesu przewozowego w kierunkach Polska-Czechy, oraz akwizycji przewozów na południu Europy dzięki aktywom AWT.
jimazek: Jakie pozytywne scenariusze rynkowe Spółka dostrzega po wynikach za I kwartał, gdzie widzi poprawę, a gdzie potencjalne zagrożenie?
Łukasz Hadyś: Plusy: stabilizacja przewozów węgla, zrealizowane w 100% projekty optymalizacyjne. Minusy: dalsze opóźnienia w projektach inwestycyjnych na drogach, spadek prędkości handlowej.
Kuba: Czy spółka zamierza w najbliższym czasie powiększać swój \"garaż\" jeżeli chodzi o lokomotywy i wagony? W jakim aktualnie stopniu jest on wykorzystywany?
Łukasz Hadyś: Rosnąca prędkość handlowa powoduje mniejsze zapotrzebowanie na tabor i capex. Do dalszego rozwoju za granicą potrzebujemy lokomotyw wielosystemowych i właśnie je kupujemy.
bio: Jaka jest przestrzeń do wzrostu udziału transportu kolejowego z Chin Pana zdaniem?
Łukasz Hadyś: Chiny są bardzo aktywne w zakresie inwestycji w Nowy Jedwabny Szlak, co pozwala nam myśleć, że znaczenie tego korytarza będzie rosnąć w kolejnych latach. Sam potencjał przewozów to poziom przeładunków w portach jednostek intermodalnych, które przypłynęły z Chin na poziomie 740 tysięcy – gdzie jesteśmy zainteresowani przewozem tych jednostek koleją.
pcygan: Czy mógłby się Pan odnieść do wypowiedzi Prezesa PKPC \"już w momencie nabycia AWT zrealizowaliśmy wynik 140 mln na transakcji\”.
Łukasz Hadyś: Chodzi o to, że zapłacona cena jest niższa od wartości przejętych aktywów.
rico: Jakie przychody w I półroczu spółka odnotowała z tytułu przewozów na linii Chiny-Europa?
Łukasz Hadyś: Na chwilę obecną nie jest to duży udział natomiast widzimy potencjał w kolejnych latach.
Moderator: Szanowni Państwo, dziękuję bardzo za wszystkie zadane pytania. Zachęcamy do dalszego kontaktu ze Spółką i odwiedzania naszej strony internetowej www.pkp-cargo.pl, w szczególności sekcji „Relacje Inwestorskie”. W razie dalszych pytań zapraszam do kontaktu mailowego na adres: relacje.inwestorskie@pkp-cargo.eu.