Temat czatu: Wyniki finansowe Grupy AMBRA za I kwartał roku 2015/2016 |
|
12 listopada godzina 14:30 |
Na pytania inwestorów odpowiedział:
Robert Ogór, Prezes Zarządu
W Zarządzie AMBRA S.A. od 2003 r., funkcję Prezesa Zarządu pełni od 2008 r. Absolwent Wydziału Filozofii Uniwersytetu w Heidelbergu. W latach 1994 – 2004 pracował jako doradca i członek grupy zarządczej do spraw inwestycji kapitałowych i rynków zagranicznych Schloss Wachenheim AG – większościowego akcjonariusza AMBRA S.A. Pełni również szereg funkcji nadzorczych w spółkach zależnych AMBRA S.A.
Piotr Kaźmierczak – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy
Związany z AMBRA S.A. od 2005 r. W Zarządzie AMBRA S.A. od 2008 r., pełni funkcję Wiceprezesa od 2014 r. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Studiował również zarządzanie na Uniwersytecie w Würzburgu. Ukończył studia podyplomowe ACCA w zakresie rachunkowości i finansów. W latach 1998 – 2005 pracował w KPMG Polska Audyt Sp. z o.o. w Warszawie oraz w KPMG DTG AG w Düsseldorfie. Pełni również funkcje nadzorcze w spółkach zależnych AMBRA S.A.
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą AMBRA, który odbędzie się 12 listopada (czwartek) o godz. 14:30. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Robert Ogór, Prezes Zarządu oraz Piotr Kaźmierczak – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy Grupy AMB-RA SA. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
Moderator: Witamy serdecznie wszystkich uczestników naszego spotkania i zapraszamy do zadawania pytań. Pod ikonką "Pliki do pobrania" znajduje się aktualna prezentacja.
EkoLogy: Czy spadek zyskowności to stała tendencja?
Zarząd Grupy Ambra: Stabilne zyski i przepływy finansowe są celem naszej spółki. Oce-niamy, że cele te zostaną osiągnięte w bieżącym roku finansowym.
EkoLogy: Witam mam pytanie odnośnie rentowności. Z czego wynika spadek ?
Zarząd Grupy Ambra: W pierwszym kwartale niższa rentowność wynikała z niższej średniej ceny sprzedaży, wynikającej m.in. ze zwiększonej ilości promocji cenowych i niższej sprzedaży win typu aperitif na spadajacym rynku.
fenicjan: Co ujmuje w bilansie pozycja pozostałe wartości niematerialne na kwotę 16,5 mln zł?
Zarząd Grupy Ambra: Pozycja ta obejmuje znaki towarowe i programy komputerowe.
kresto: Ambra wykazała ujemnie przepływy z działalności operacyjnej. Z jakich powodów?
Zarząd Grupy Ambra: Sezonowo w tym kwartale rosna zapasy budowane pod sezon świąteczny.
pyton: Kiedy można spodziewać się dalszej sprzedaży nieruchomości w Rumunii?
Zarząd Grupy Ambra: W obecnej chwili nie możemy określić, kiedy nieruchomość będzie sprzedana.
zengi: Spółka stwierdziła, że „Zmiana struktury portfela produktów oraz większy udział sprze-daży promocyjnej spowodowały obniżenie średniej ceny sprzedaży”. Dlaczego tak się stało?
Zarząd Grupy Ambra: Kontynuowaliśmy w okresie letnim inwestycje wspierające rozwój Cydru Lubelskiego budując kapitał marki. Dynamika wzrostu kategorii cydrów była jednak niżs-za od oczekiwań. Stąd pomimo utrzymania pozycji rynkowej Cydru Lubelskiego kampanie promocyjne obciążyły średnią cenę sprzedaży i rentowność marży. Również w innych seg-mentach aktywność promocyjna była wyższa rdr.
zdzisław: Witam serdecznie mam 2 pytania. Czy można spodziewać się wyższej dywidendy za obecny rok niż 50 groszy? Czy spółka rozgląda się obecnie za przejęciami innych firm? Dziękuje !
Zarząd Grupy Ambra: Celem spółki jest kontynuacja wzrostu dywidendy. Nasza strategia uwzględnia przejęcia innych firm, natomiast w chwili obecnej nie mamy konkretnych planów.
machoń: Ile wynosi CAPEX na ten rok obrotowy? Jakie będą główne inwestycje?
Zarząd Grupy Ambra: Planowane inwestycje są zbliżone do poziomu odtworzeniowego (11 mln zł). Obejmują odtworzenie i modernizację winiarni, floty samochodowej oraz inwestycje IT.
rewenu: Jak scharakteryzowałby Pan polski rynek cydru i jego perspektywy na najbliższe lata?
Zarząd Grupy Ambra: Spółka utrzymuje pozytywną ocenę perspektywy wzrostu i docelo-wego potencjału rynku cydru. Strategia naszej grupy wiąże się z potencjałem i wizją rozwoju polskiego cydru naturalnego. Na rynku pojawiają się jednak również napoje nazywane cydrami za granicą, tzw. cydry piwne - przemysłowe. Ich udział nie przekracza dzisiaj 20%. Spełnienie się pełnego scenariusza pozytywnego rozwoju rynku zależeć będzie również od stworzenia wa-runków prawnych i inwestycyjnych dla produkcji i sprzedaży polskich cydrów naturalnych.
PP: Jakie widzi Pan szanse firmy na rozwój na rynku rumuńskim (podobno wyniki za ostatni kwartał na tym rynku były bardzo dobre)?
Zarząd Grupy Ambra: Oczekujemy kontunuacji wzrostów sprzedaży i zysków w Rumunii, do czego przyczynić się powinny wzrost konsumpcji i ograniczanie szarej strefy.
Inwestorek: Czy przy takim gwałtownym spadku zysków obetniecie dywidendę? A jeśli tak, to o ile?
Zarząd Grupy Ambra: Wynik pierwszego kwartału ma tylko ograniczony udział w wyniku całego roku, dlatego nie będzie on miał istotnego wpływu na poziom dywidendy. Jeżeli zreali-zujemy cele roczne, dywidenda powinna nadal rosnąć.
argus: Czy spółka poda prognozy finansowe na ten rok obrotowy?
Zarząd Grupy Ambra: Nie planujemy publikacji prognoz.
Guliwer: Podczas których świąt/okazji spółka odnotowuje największą sprzedaż?
Zarząd Grupy Ambra: Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to okres najwyższej sprzedaży.
PP: Kiedy Lubelski cydr zacznie przynosić zyski i jak dużo trzeba jeszcze zainwestować w jego promocję aby to się stało.
Zarząd Grupy Ambra: Dzięki dobrej rentowności marży oraz osiagniętemu wolumenowi sprzedaży Cydr Lubelski już dzisiaj generuje - w porównaniu z innymi markami - znaczącą kwo-tę marży brutto. Koncentrujemy jednak nadal budżety wsparcia dystrybucyjnego i pro-mocyjnego dla tej marki w celu zbudowania maksymalnej wartości przyszłej. Planujemy zbi-lansowanie generowanej marży z inwestycjami w rozwój na przyszły rok obrotowy.
Anna: Jaki produkt AMBRA będzie najchętniej kupowany w sezonie świąteczno-sylwestrowym?
Zarząd Grupy Ambra: W tym okresie głównie wina musujace i stołowe, m.in. CIN&CIN, Do-rato, EL SOL.
Inwestorek: Co spółka robi, aby nie powtórzył się tak słaby kwartał? Proszę o konkrety.
Zarząd Grupy Ambra: Ustabilizowaliśmy koszty operacyjne, efektywnie wspieramy sprzedaż marek przed sezonem światecznym. O konkretach będziemy mogli powiedzieć po zakończeniu kwartału.
kozdro: Czy spółka dalej będzie zmniejszać zadłużenie kredytowe, skoro i tak jest już ono niskie?
Zarząd Grupy Ambra: Zdecydowana większość przepływów pieniężnych przeznaczamy na dywidendę, a tylko niewielka część na spłatę zadłużenia.
waros: Jak ocenia Pan obecnie kondycję rynku wina w Polsce? Ma szansę on wzrosnąć w tym roku?
Zarząd Grupy Ambra: Dynamika wzrostu rynku wina nie zmieniła się w ostatnim okresie, czyli stabilnie rosnące wina stołowe, spadki win typu aperitif; cieszy wzrost konsumpcji win musujących w lecie.
Maria: Przy takich samych przychodach spółce spadła rentowność, szczególnie widoczna na zysku netto. Czy czynniki, które oddziaływały na wyniki w I kw. będą widoczne również w kolejnych?
Zarząd Grupy Ambra: Wynik obniżył się na dwóch liniach: zysk brutto ze sprzedaży o 1,9 mln zł, co przy stabilnych kosztach przeniosło się na EBIT. Drugi czynnik zadziałał na zysku netto, który przed wyłączeniem mniejszości obnizył się o 1,4 mln zł dzięki oszczędnościom na kosz-tach, jednak większym udziale przypadającym mniejszościom. Odchylenia w tej skali są w kolejnych kwartałach do odrobienia.
Beata Drewnowska: co to oznacza, że wzrost kategorii cydrów był niższy od oczekiwań. Proszę o przypomnienie prognozy.Dlaczego wzrost był niższy od oczekiwań?
Zarząd Grupy Ambra: Oczekiwaliśmy dynamiki powyżej 30% jednak była ona niższa. Je-steśmy w fazie diagnozy dalszej dynamiki rynku i popytu i dostosowania działań do wyników diagnozy.
synkoli: Czy spółka rozważa akwizycje czy raczej rozwój organiczny?
Zarząd Grupy Ambra: Rozwój organiczny ma priorytet na przestrzeni najbliższych 12 mie-sięcy.
kuzo: Dlaczego spółka zrezygnowała z dystrybucji wódki Nemiroff?
Zarząd Grupy Ambra: Poszczególne kontrakty dystrybucyjne ze swojej natury mają często charakter średnioterminowy, działalność na rynku wódki nie jest dla nas strategiczna.
Ryszard: Czy już wszystkie posiadanie nieruchomości inwestycyjne zostały sprzedane?
Zarząd Grupy Ambra: Nadal posiadamy działkę w Rumunii o wartości bilansowej około 14 mln zł.
Inwestorek: Czy nie lepiej wydawać na promocję sprawdzonych produktów - na przykład w sezonie świątecznym wymienionych win musujących itd., zamiast upierać się przy tym cydrze? Ktoś to analizuje na liczbach?
Zarząd Grupy Ambra: Spółka od lat prowadzi strategię zrownoważonego portfela marek i spółek, co gwarantuje dobre zyski, przepływy i stabilne dywidendy. Portfel marek jest cały czas wspierany i kontrybuuje do wyników zgodnie z przypisaną funkcją i rolą. Wsparcie dla Cydru Lubelskiego w zadnym momencie nie zachwiało wskaźnikami grupy otwierając jed-nocześnie już dzisiaj gotowe źródło zysków na przyszłość.
Maria: Czy pozytywna tendencja odnotowana w Rumunii jeśli chodzi o wyniki może utrzymać się w kolejnych kwartałach?
Zarząd Grupy Ambra: Ekspozycja kursowa to ponad 20 mln Euro w roku. Obecny poziom kursów nie zagraża realizacji naszych celów rentowności.
kenio: Czy pozytywna tendencja odnotowana w Rumunii jeśli chodzi o wyniki może utrzymać się w kolejnych kwartałach?
Zarząd Grupy Ambra: Dobre wyniki spółki ZAREA oparte są na rosnącej pozycji głównych marek oraz efektywności działań rynkowych. Oczekujemy kontynuacji tych trendów.
Anna: Czy w porfolio AMBRA pojawią się nowe produkty?
Zarząd Grupy Ambra: Na rynek wszedł właśnie Cydr Lubelski Antonówka 2015 - pierwszy jednoodmianowy cydr naturalny w szerokiej dystrybucji. Kolejna nowość w tym segmencie pla-nowana jest na wiosnę. Wprowadzamy aktualnie Pliska XO - 10-letnia brandy w karafce - w segmencie premium polskiego rynku brandy. Szereg nowości w edycjach limitowanych zaoferują nasze marki w okresie świątecznym.
madej: Za jaką część majątku odpowiadają udziały niekontrolujące w kapitale własnym? Z zysku na poziomie 2,7 mln zł aż 2,3 mln zł przypada udziałom niekontrolującym
Zarząd Grupy Ambra: Udziały niekontrolujące mają zdecydowanie większy udział w wyniku pierwszego kwartału niż w całym roku, kiedy to odpowiadają za około 1 zysku. Udziały nie-kontrolujące mają udział około 11% w kapitale.
PP: Jakie identyfikuje Pan największe zagrożenia dla firmy i czy firma jest na nie przygotowa-na?
Zarząd Grupy Ambra: Odsyłamy do raportu rocznego w części dotyczącej ryzyka.
gapiiu: Czy odczuwają Państwo zwiększającą się konkurencję? Czy producenci wódek albo browary wchodzą/próbują wejść na ten rynek?
Zarząd Grupy Ambra: Producenci wódek i piwa wielokrotnie wchodzili na rynek wina i są na nim obecni od lat. To normalna sytuacja. Utrzymywanie tak szerokiego portfolio produktów jest jednak często trudne. Umiemy sobie radzić w takim otoczeniu.
westor: Jak Ambra odczuwa zwiększającą się konkurencję w cydrze w Polsce?
Zarząd Grupy Ambra: Cydr Lubelski jest nadal zdecydowanie ulubionym cydrem polskich konsumentów, jedynym szeroko dostępnym cydrem naturalnym, utrzymując 50% udział w rynku. Konkurentami dla Cydru Lubelskiego są dzisiaj browary oferujące cydry przemysłowe bądź mieszanki piwno-jabłkowe lub aromatyzowane (ok. 20% rynku), z drugiej strony grono 4-5 polskich producentów (ok. 30%).
gino: Gdzie widzą Panowie spółkę za 5-10 lat?
Zarząd Grupy Ambra: Pozytywne perspektywy dla rynku wina w Polsce oraz pozycja lidera oparta na zdywersyfikowanym portfelu wiodących marek we wszystkich segmentach i sek-torach rynku stanowi solidną bazę dobrych zysków i przepływów spółki dywidendowej. Chcemy dołożyć do tej bazy potencjały wzrostu w rosnących segmentach oraz innowacjach na rynku polskim i poprawić zyski spółek zagranicznych. Powinno to zapewnić korzystny zwrot z inwestycji dla naszych akcjonariuszy.
Optymista: W jakim kierunku będzie rozwijać się rynek wina w Polsce?
Zarząd Grupy Ambra: Oczekujemy, że wzrost rynku będzie zrównoważony: dynamika sieci dyskontowych już dzisiaj słabnie, widzimy silnie rosnącą sprzedaż w naszych własnych skle-pach, oczekujemy zwiększania się konsumpcji wina w gastronomii wraz ze wzrostem całego sektora gastronomicznego w przyszłości. Będąc zdywersyfikowanym liderem rynku jesteśmy przygotowani na różne ścieżki rozwoju rynku.
Moderator: Dziękujemy za wszystkie pytania. Zapis rozmowy będzie dostępny dzisiaj na nas-zej stronie internetowej w zakładce Relacje Inwestorskie. W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt na adres ir@ambra.com.pl. Pozdrawiamy serdecznie!