W poprzednim wpisie ponarzekałem trochę na to, że prezentacje inwestorskie polskich spółek giełdowych są, delikatnie rzecz ujmując, przeładowane.
Twórcy tych prezentacji za wszelką cenę próbują zmieścić w 20–40 slajdach wszystkie informacje zawarte w raporcie kwartalnym, okraszając je dodatkowymi wykresami i komentarzami zarządu. A że do tej pory nikt nie odważył się robić 100 slajdowych prezentacji, to spółki popadają w pułapkę i próbują zmieścić na jednym slajdzie jak najwięcej informacji. Skutkuje to tym, że na pojedynczych slajdach regularnie znajdujemy 4 albo i nawet 5 wykresów z komentarzem. I tak przez kolejne kilkadziesiąt slajdów. Czytać się tego nie da. Zrozumieć się tego też bardzo często nie da. Takie prezentacje są uciążliwe, nie spełniają swojej podstawowej funkcji.
Jako przykład takich przeładowanych prezentacji podałem kilka polskich spółek: GPW, PKN Orlen, PGE i mBank. Jako kontrprzykład, całkiem udanych prezentacji, przytoczyłem z kolei przypadki spółek zagranicznych, czyli Intela, Twittera i Facebooka.
Po tym artykule dostałem kilka maili od czytelników, z którymi wdałem się w dyskusję. Dzięki tej korespondencji i Waszym sugestiom odkryłem dwie całkiem udane prezentacje polskich spółek. Nie ukrywam, że bardzo się z tego cieszę, bo to oznacza, że w Polsce też się da i że nie musimy cały czas oglądać się na to jak to się robi w Ameryce.
Cyfrowy Polsat
Przykład nr 1 to Cyfrowy Polsat. To nie jest idealna prezentacja. Widać, że jej twórcy także starali się w niej zmieścić jak najwięcej informacji, ale w porównaniu z prezentacjami wymienionymi w poprzednim wpisie, to jawi się jako lekka i przejrzysta. To na pewno jest krok we właściwym kierunku. Oto kilka przykładowych slajdów z tej prezentacji.
Dwa wykresy na jednym slajdzie, ale za to przejrzyste. Nic nie trzeba się domyślać. Wiadomo o co chodzi.
Dwa małe wykresy i prosty komentarz na jednym slajdzie. To też będzie zrozumiałe dla inwestorów.
Zachęcam także do zapoznania się z całością, czyli z prezentacją spółki Cyforwy Polsat z wynikami finansowymi za 3 kwartał 2015 r.
11 bit studios
Przykład nr 2 to 11 bit studios. Na ich stronie jest zamieszczona jedna prezentacja pokazująca wyniki finansowe i osiągnięcia spółki za 2014 r. Ta prezentacja jest świetna, zrobione w prawdziwie amerykańskim stylu, skupiająca się na tym co spółka zrobiła (a nie na EBITDA-ach, CAPEX-ach, marżach, itp.). Tak wyglądają przykładowe slajdy z tej prezentacji:
To naprawdę znakomita prezentacja, z której warto czerpać wzór.
Problemem 11 bit studios jest niestety to, że spółka po opublikowaniu tej świetnej prezentacji spoczęła na laurach. Wygląda to tak jakby od lutego 2015 roku spółka nie opublikowała żadnych wyników kwartalnych, które można było pokazać za pomocą kolejnej prezentacji. Doskonały efekt został przez to trochę zniweczony. Co z tego, że wówczas ktoś się w spółce postarał, skoro starczyło mu sił na jedną prezentację. Wisi ona teraz na stronie spółki samotnie, pokazując jak niestety Zarząd 11 bit studios przykłada się do relacji inwestorskich. Chyba, że w spółce przyjęto zasadę, jedna prezentacja rocznie i za chwilę pojawi się prezentacja za 2015 rok. To jednak, z punktu widzenia inwestorów giełdowych, przyzwyczajonych do raportowania kwartalnego, chyba trochę zbyt lakoniczna komunikacja.
Na koniec mam tradycyjny apel do czytelników. Napiszcie do mnie albo zostawcie informację w komentarzu jak znacie jeszcze jakieś inne dobre, przejrzyste prezentacje inwestorskie z rynku polskiego. Chętnie je tutaj opiszę.
Ten artykuł jest częścią cyklu