Kolejny kwartał to kontynuacja złej passy dla LPP. Spółka opublikowała mniejsze zyski niż przed rokiem, które w dodatku okazały się słabsze od publikowanego przez PAP konsensusu rynkowego. Poniżej w tabeli przedstawiamy wybrane pozycje wynikowe w relacji do okresu rok wcześniej.
Wybrane pozycje wynikowe (tys. zł) |
IV kw. 2015 r. |
IV kw. 2014 r. |
Przychody |
1 575 022 |
1 404 938 |
Wynik brutto na sprzedaży |
862 758 |
829 101 |
Wynik operacyjny |
235 894 |
248 250 |
Wynik EBITDA |
297 585 |
299 890 |
Wynik brutto |
193 885 |
173 653 |
Wynik netto |
173 029 |
245 074 |
Źródło: GK LPP S.A.
W IV kw. 2015 roku LPP wypracowało 1,58 mld zł przychodów, o 12,1% więcej niż przed rokiem. Jednak marża na sprzedaży spadła do 54,8% w relacji do 59% przed rokiem. Spadek marży spółka tłumaczy wzrost kursu dolara do złotówki o około 20% rok do roku, a przez to wzrost kosztu zakupu towarów. Nie jest to zaskoczeniem ponieważ spółka publikuje miesięczne raporty sprzedażowe, w których podaje szacunkową wartość marży brutto na sprzedaży. Wynik operacyjny zmalał o 5%, do 235,9 mln zł, a EBITDA o 0,8% do 297,6 mln zł. Wynik brutto okazał się większy jednak na pozycji wyniku netto odnotowano spadek o 30%. Wynika to z rozliczeń podatkowych (odroczony podatek dochodowy), które w IV kw. 2014 roku podwyższyły wynik o blisko 72 mln zł. Konsensus PAP zakładał osiągnięcie 1 578,8 mln zł przychodów, 261 mln zł wyniku operacyjnego, 319,2 mln zł wyniki EBITDA i 193,7 mln zł zysku netto.
Na koniec IV kw. 2015 roku spółka dysponowała 1 627 sklepami o łącznej powierzchni 843,5 tys. m2. Spółka poinformowała również, że z pominięciem zmian kursów walutowych, sprzedaż w sklepach porównywalnych zwiększyła się w IV kw. 2015 roku o 2,8%. W 2016 roku spółka planuje zwiększyć powierzchnię handlową o około 11%-13%, czyli o około 90 tys. m2. Dalsza ekspansja planowana jest głównie na rynkach niemieckim, chorwackim czy krajach Bliskiego Wschodu.
W 2016 roku spółka wystartowała z nową marką, Tallinder, adresowaną dla zamożniejszych i najbardziej wymagających klientów. Pierwszy sklep zostanie otwarty w Gdańsku i będzie również działał poprzez internetową witrynę tallinder.com. Prace nad nowym brandem trwały ponad półtora roku.
„Rozwijanie portfolio i otwieranie się na nowe grupy klientów w tej branży, obok dynamicznej rozbudowy sieci dystrybucji, jest kluczem do sukcesu. Naszym celem jest dostarczanie modnej odzieży, w zróżnicowanej stylistyce, jak największej grupie odbiorców w kolejnych miastach i krajach” – skomentował Hubert Komorowski, wiceprezes LPP odpowiedzialny za nową markę.
Po publikacji wyników, kurs akcji podczas dzisiejszej sesji (19.02) spadał nawet o 6,5%, a do godzina 12:00 skala przeceny zmniejszyła się do 4,5%. Cena została sprowadzona do poziomu 5 020 zł, a na wykresie widać, że okrągłe poziomy cenowe są respektowane. Jeśli jednak poziom ten ulegnie, cena może spaść nawet w okolice 4 000 zł. Istotnym oporem pozostaje poziom 6 000 zł.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: LPP S.A.