Temat czatu: Podsumowanie rocznych wyników (2015) Grupy Orange Polska oraz perspektywy rozwoju w 2016 roku |
|
2 marca |
Dodaj czat do swojego Kalendarza Google |
Na pytania internautów odpowiadał Maciej Nowohoński, CFO
Maciej Nowohoński, CFO
Pan Maciej Nowohoński, ur. 1973, jest Członkiem Zarządu Orange Polska ds. Finansów od marca 2014 roku. Z Orange Polska związany jest od 2003 roku – pełnił różne funkcje o rosnącym zakresie odpowiedzialności w obszarze finansów, w tym w szczególności funkcję Kontrolera Grupy Orange Polska w latach 2006-2014. W latach 2010-2011 Maciej zajmował także stanowisko Członka Zarządu w spółce Emitel natomiast w latach 2011-2013 był Członkiem Zarządu ds. Finansów w spółce PTK Centertel. Maciej Nowohoński zasiada też w radach nadzorczych wybranych spółek Grupy Orange Polska. Przed dołączeniem do zespołu Orange pracował między innymi w Arthur Andersen i Andersen Business Consulting. Jest absolwentem kierunku Handel Zagraniczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz szkoły biznesu Hogeschool van Arnhem en Nijmegen w Holandii.
Najważniejsze informacje o Spółce:
Orange Polska S.A. jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce. Działa we wszystkich segmentach rynku telekomunikacyjnego. Świadczy usługi komórkowe, głosowe oraz internetowe w tym oparte na najnowszej technologii szybkiego mobilnego internetu LTE. Dostarcza również usługi stacjonarne, w tym głosowe, internetowe i telewizyjne. Działalność Orange Polska S.A. podlega regulacji i kontroli Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Orange Polska S.A. jest spółką o znaczącej pozycji rynkowej na określonych rynkach. Celem Orange Polska S.A. jest osiągnięcie silnej, wiodącej pozycji we wszystkich podstawowych segmentach działalności. Źródłem sukcesu będzie bogata oferta nowoczesnych usług, prężne i aktywne struktury sprzedażowe oraz wysoka jakość obsługi klienta, wzmocnione przez rozbudowaną infrastrukturę i zmotywowaną kadrę pracowników. Koordynacja wysiłków w ramach zwartego i efektywnego modelu biznesowego pozwoli na zapewnienie trwałego zwrotu akcjonariuszom.
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą Orange, który odbędzie się 2 marca (środa) o godz. 9:00. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Maciej Nowohoński, CFO Grupy Orange Polska. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
Moderator: Dzień dobry, witam serdecznie. Nazywam się Maciej Nowohoński. Jestem dyrektorem finansowym Orange Polska. Zachęcam Państwa do zadawania pytań.
inwestor: Z czego wynika spadek o połowę skonsolidowanego zysku netto w całym 2015 r ?
Maciej Nowohoński: Należy pamiętać że w 2014 zaksięgowaliśmy duży zysk na sprzedaży Wirtualnej Polski. Na zysk 2015 wpływ miał spadek EBITDA oraz rezerwy związane z nową umową społeczną.
saldokredyt: Z jakich źródeł będą finansowe zapowiedziane inwestycje? Do jakiego poziomu może wzrosnąć zadłużenie oprocentowane?
Maciej Nowohoński: Będą finansowane z bieżącego cash flow oraz możemy jeszcze w niewielkim stopniu zwiększyć zadłużenie. Ogłosiliśmy że wskaźnik dług netto/EBITDA nie przekroczy poziomu 2.2 w okresie 2016-18. Na koniec 2015 był na poziomie 2.0.
linux: Jaką część przychodów generują stacjonarne usługi głosowe?
Maciej Nowohoński: W 2015 roku było to 15%, udział ten systematycznie spada.
gość: W jakich obszarach Orange jest najbardziej konkurencyjną firmą na rynku ?
Maciej Nowohoński: Jesteśmy najlepiej w Polsce wyposażeni w technologie dzięki której spełnimy obecne i przyszłe potrzeby klienta. Mamy zasoby spektrum do usług mobilnych, prawie 100 tysięcy km światłowodów głownie w sieci transmisyjnej. To są zasoby, które umożliwia najlepsze spełnienie szybko rosnących potrzeb klientów. Najmocniejsza marka na rynku telekomunikacyjnym. Rozbudowana siec dystrybucji: 800 sklepów, 4700 konsultantów w kanale telesales, szybko rosnący kanał sprzedaży bezpośredniej (door to door), najbardziej zaawansowany kanał online. unikalna oferta konwergentna. Odświeżona i bardzo atrakcyjna oferta telewizji. Wreszcie podjęliśmy decyzję o dotarciu do 3,5 miliona gospodarstw domowych w Polsce z naszym internetem światłowodowym (dziś prędkość do 600 mbps, w przyszłości jeszcze szybciej). Sporo tego.
regres: Jaki jest udział Grupy Orange na rynku telefonii stacjonarnej, komórkowej i komórkowej na kartę ?
Maciej Nowohoński: Wg naszych szacunków, nasz udział w rynku telefonii stacjonarnej to lekko ponad 50%. W komórkowej abonamentowej to ok. 27%. Na kartę to bardzo trudno oszacować ponieważ operatorzy w niejednolity sposób publikują dane o liczbie kart, ale szacujemy że jesteśmy liderem na rynku.
greg: Czy macie Państwo jako zarząd pomysł jak skutecznie konkurować z Play-em w zakresie pozyskiwania nowych klientów?
Maciej Nowohoński: Play jest wciąż liderem rynku w zakresie pozyskiwania nowych klientów, natomiast Orange Polska konkuruje coraz lepiej. Nasze pozyskania klientów abonamentowych są coraz lepsze. W 2015 roku było to 682tys, co było najlepszym wynikiem od 8 lat. Play to tylko komórki, natomiast my sprzedajemy o wiele więcej usług więc nasze wysiłki sprzedażowe są bardziej rozproszone.
greg: Witam chciałbym zapytać czy oferowanie bardzo korzystnych cenowo ofert usług głosowych dla klientów Neostrady jest dla spółki rentowne? Jak ta oferta wypada sprzedażowo?
Maciej Nowohoński: Na dziś mamy już ok 700 tysięcy klientów którzy zdecydowali się na leczona ofertę. Każdy z nich średnio kupił od nas ok 4 produkty. Przychody jakie osiągamy od takiego klienta to ok 130-150 zł miesięcznie. To jest ewidentnie kierunek rozwoju firmy na rynku klienta indywidualnego i małych/średnich przedsiębiorstw. Klienci usług łączonych maja znacznie niższą skłonność do zmiany dostawcy usług. To oznacza, ze wraz ze wzrostem w bazie klientów oferty łączonej przychody i marzą firmy powinny się stabilizować.
regres: Grupa Orange z roku na rok pogarsza wyniki, z wysokich dywidend już praktycznie nic nie ma. Jaka strategia na najbliższe lata na tym trudnym rynku ?
Maciej Nowohoński: Ogłosiliśmy właśnie nową 3-letnią strategię dzięki której chcemy odwrócić negatywne tendencje. Chcemy z jednej strony mocno inwestować z pozyskania klientów i technologię światłowodową co nam da poprawę konkurencyjności na rynku stacjonarnym. Z drugiej strony cały czas tniemy koszty. Liczymy ze powrócimy do wzrostów w roku 2018. Strategicznie nasza pozycja na rynku jest znacznie lepsza niż 1-2 lata temu: mamy dużo więcej spektrum, inwestujemy w światłowody, bardzo poprawiliśmy wskaźnik zaufania klientów co owocuje dużo lepszymi wynikami komercyjnymi.
Tomasz: Witam, czy z perspektywy czasu, nie można mieć wątpliwości, że cena za WP była zbyt niska ? Portal błyskawicznie się rozwija, a Orange mało na tym zyskało.
Maciej Nowohoński: Decyzja o sprzedaży WP z dzisiejszej perspektywy jest niezmiennie słuszna dla Orange Polska. Orange rozwija się i inwestuje w te obszary rynku, na których ma najwięcej do zaoferowania oraz gdzie jest najlepszy fit pomiędzy oczekiwaniami klientów i kompetencjami i zasobami, którymi dysponujemy i w których mamy przewagi wobec naszej konkurencji.
Michał Górski: Wydaje się, że jeszcze nie tak dawno TP SA wypłacała dywidendę w wysokości 1,5 zł na akcję, teraz dywidenda spadła do 25 groszy. Kiedy Pana zdaniem można oczekiwać podwyższenia dywidendy?
Maciej Nowohoński: W między czasie mieliśmy bardzo trudną sytuację na rynku komórkowym, co spowodowało obcięcie dywidendy do poziomu 0,5zł. W 2015 obcięcie dywidendy do 0,25zł było pod wpływem zapłaty ponad 3mld zł za nowe częstotliwości mobilne, które strategicznie bardzo poprawiają naszą sytuację. Nie dajemy prognoz dywidendy w kolejnych latach. Chcemy ją wypłacać ale dokładny poziom będziemy potwierdzać co roku przy okazji publikacji wyników rocznych.
niko: Czy przez jakiś okres czasu spółka przestanie wypłacać dywidendę?
Maciej Nowohoński: Nasza strategia przewiduje wypłaty dywidendy. Jednak poziom jej chcemy co roku potwierdzać, tak jak robimy to do tej pory.
ostry: Jakie pomysły ma spółka na zmniejszenie erozji klientów stacjonarnych usług głosowych?
Maciej Nowohoński: Staramy się lojalizować klientów usług stacjonarnych głosowych sprzedając im pakiety usług, łącząc usługi stacjonarne i komórkowe. Natomiast nie oczekiwałbym tutaj odwrócenia tendencji która ma charakter strukturalny.
Zbyszek: Jakie pomysły ma spółka na zwiększenie wskaźnika ARPU?
Maciej Nowohoński: Według naszej wizji klienci będą korzystać z coraz większej liczby urządzeń. Już dziś badania wskazują, ze wielu Polaków oglądając TV korzysta z tableta. Nasze urządzenia domowe i samochody wkrótce mogą zostać podłączone do internetu. Ponadto udział w sprzedaży ofert bez telefonów systematycznie rośnie. Te trendy oznaczają, ze w przyszłości operatorzy telekomunikacyjni będą przywiązywać większą wagę do przychodu łącznego z wszystkich kontraktów, które kupiła rodzina lub firma. Dla nas to integralna cześć naszej strategii. Pomysły nad zwiększeniem ARPU: nieustannie rozwijamy nowe produkty wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów, np ubezpieczenie smartfonów. Wraz ze wzrostem korzystania z internetu na smartfonach będzie rósł komponent "data" w ARPU z klienta.
saldokredyt: Czy spółka prowadzi działania mające na celu ograniczenie kosztów? Jakie przynoszą one efekty?
Maciej Nowohoński: Od wielu lat cięcia kosztów to DNA tej firmy. Przez ostatnie 3 lata wygenerowaliśmy ponad 800mln zł trwałych oszczędności kosztowych. Źródła są coraz bardziej zdywersyfikowane: koszty pracy, koszty najmu, IT, sieć, koszty ogólne. Poziom zatrudnienia spadł o ponad 5tys osób od roku 2012. W grudniu ogłosiliśmy kolejny plan optymalizacji zatrudnienia. W kolejnych latach nasze wysiłki w tym zakresie będą nie mniejsze, ale rodzi to coraz większe wyzwania.
hugo: Na czym ma polegać polepszenie oferty IPTV?
Maciej Nowohoński: W zeszłym tygodniu na rynku pojawiła się nasza nowa oferta IPTV. Już pakiet podstawowy zawiera 91 kanałów w tym 25 HD (wcześniej 61 kanałów w tym 7 HD). Pakiet został stworzony w oparciu o potrzeby i oczekiwania naszych klientów. Bardzo bogaty zakres dodatkowych kanałów w ofertach ponad podstawowym. Mamy czym walczyć z nasza konkurencją. Samodzielna agregacja tych pakietów daje nam większą elastyczność w zakresie tworzenia oferty programowej i cenowej. To dla nas szczególnie ważne w kontekście ogłoszonych dużych inwestycji w internet światłowodowy.
Hubert Sajond: Jakiej marki telefony komórkowy czy ogólnie sprzęt jest przez Orange sprzedawany w największej liczbie?
Maciej Nowohoński: Najbardziej popularne telefony ostatnio to różne modele Samsunga, LG Spirit oraz Alcatel. Głównym driverem jest tutaj popyt klientów.
Tomasz Wojtasiewicz: Czy spółka rozpatruje możliwe akwizycje?
Maciej Nowohoński: Strategia, która opublikowaliśmy 2 tygodnie temu zakłada organiczny wzrost wartości firmy przez inwestycje w LTE, FTTH i rozwój konwergencji. Na dziś nie zakładamy przejęć, ale przyglądamy się rozwojowi sytuacji na rynku i będziemy się adekwatnie odnosić do wszystkich pojawiających się szans i zagrożeń. Dla nas istotnym czynnikiem ograniczającym pole manewru jest znacząca pozycja rynkowa i związane z tym obowiązki regulacyjne.
Ryszard: Spółka bardzo dużo środków zainwestuje w infrastrukturę światłowodową. Dlaczego akurat główne inwestycje pójdą na światłowód a nie na inne cele?
Maciej Nowohoński: Światłowód ma nam dać najlepszą ofertę dla klienta i poprawę konkurencyjności do operatorów kablowych w dużych miastach. Chcemy tam odzyskać rynek, który straciliśmy w okresie jak byliśmy mocno regulowani i mniej inwestowaliśmy. Inwestycje w FTTH są obecnie dość powszechne w innych krajach Europy, więc wpisujemy się w ten trend. Inwestujemy też w technologie komórkowe, zakup spektrum LTE jest dobrym przykładem.
saldokredyt: Dlaczego spółka zapowiedziała kolejną obniżkę dywidendy do 25 groszy?
Maciej Nowohoński: W październiku 2015, kiedy następował finisz aukcji LTE i w momencie zdobycia przez nas 2 bloków 800 mhz ogłosiliśmy, ze najprawdopodobniej zarekomendujemy wypłatę 25 groszy na akcję. 2 tygodnie temu, wraz z komunikacja wyników ubiegłorocznych, potwierdziliśmy tę rekomendację. Zaskoczenia wiec nie powinno być. Za nami wydatek na spectrum (ok 3,2 mld pln) przed nami istotne inwestycje w światłowody (do 2,2 mld pln w latach 2016-2018). Dług netto do skorygowanej EBITDA nie powinien przekroczyć 2,2 w latach 2016-2018.
saldokredyt: Dlaczego nadal spadają przychody spółki?
Maciej Nowohoński: W 2015 roku spadek wynikał wyłącznie z biznesu stacjonarnego. Odczuwamy strukturalny spadek w telefonii głosowej na rynku detalicznym i hurtowym. Przychody komórkowe były stabilne. Naszą nową strategią chcemy odwrócić spadek przychodów w perspektywie do roku 2018 inwestując w nowych klientów komórkowych i stacjonarnych.
bartek76x@wp.pl: Jaki jest obecnie stan sprawy dotyczącej zapłaty ok. 125 mln euro za „starą” Telekomunikację Polską ws. nadużywania swojej pozycji?
Maciej Nowohoński: W komunikatach bieżących w lutym poinformowaliśmy naszych udziałowców, ze Orange Polska odwoła się od wyroku decyzji sadu w tej sprawie. Nie spodziewamy się rozstrzygnięcia w tym roku.
ubezpieczyciel: Ile wyniosła liczba przyłączeń netto w 2015 roku? Jaki jest tutaj trend?
Maciej Nowohoński: W segmencie komórkowym abonamentowym przyłączenia netto wyniosły 682tys, co było najlepszym wynikiem od 2007 roku. W segmencie prepaid straciliśmy ok. 400tys klientów, jednak głównie na skutek migracji do segmentu abonamentowym, który stał się bardziej przystępny cenowo. W internecie stacjonarnym straciliśmy 130tys klientów, z powodu konkurencji operatorów kablowych i internetu mobilnego. Tutaj trend chcemy odwrócić poprzez inwestycje w FTTH.
OK: Jakimi sposobami spółka chce powrócić do wzrostu przychodów?
Maciej Nowohoński: Fundamenty naszej strategii opierają się na przewagach konkurencyjnych Orange Polska w zakresie konwergentnej sieci i oferty, rozbudowanych kanałów dystrybucji i obsługi klienta, najbardziej rozpoznawalnej marki w branży. Teraz potrzebujemy 2-3 lat konsekwentnie wdrażać ta strategie dzień po dniu żeby wzmocnić pozycję Orange na rynku szybkiego internetu stacjonarnego i w telefonii mobilnej. W obydwu segmentach przewidujemy wzrost naszych udziałów rynkowych i wzrost przychodów.
OK: Czy zmiana prezesa będzie wiązała się z obraniem przez spółke nowej strategii?
Maciej Nowohoński: Nie. Kadencja Prezesa Bruno Duthoit wygasa w kwietniu. Został on awansowany na wyższe stanowisko w Grupie Orange. Strategia jest strategią Firmy.
bjerre: Co dla Orange oznacza zachowanie ostatniego wyniku aukcji LTE?
Maciej Nowohoński: Dzięki uzyskanym częstotliwościom nasza pozycja strategiczna bardzo się wzmocniła. Dziś pracujemy już nad tym ażeby w połowie roku odczuwalnie przyspieszyć internet mobilny w wielu regionach kraju. Do końca roku ponad 95% populacji Polski będzie w zasięgu naszego szybszego internetu LTE: 2 lub 3x szybszego niz dzisiejsze 3G.
Dagmara: Czy są planowane dalsze zwolnienia w firmie?
Maciej Nowohoński: W grudniu podpisaliśmy nową Umowę Społeczną w ramach której w latach 2016-2017 dobrowolna redukcja zatrudnienia może objąć do 2050 osób. Od roku 2012 zatrudnienie spadło o ponad 5tys osób.
fan: Jakie są kwoty planowanych wydatków marketingowych na 2016 rok? Będą one wyższe czy niższe wobec poprzednich lat?
Maciej Nowohoński: Jeśli mówimy o kategorii koszty komercyjne to jest ona głównie pochodną intensywności naszej strategii komercyjnej. Głównie są to koszty sprzedanych telefonów i prowizje za pozyskania klientów. W 2015 roku nasze przyłączenia klientów komórkowych znacznie wzrosły co pociągnęło znaczny wzrost kosztów komercyjnych. Nasza strategia zakłada w 2016 również intensywne działania marketingowe, także koszty komercyjne będą też na wysokim poziomie, ale nie powinny znacząco rosnąć.
Dagmara: Jakie są największe zagrożenia dla Orange Polska i jej wyników?
Maciej Nowohoński: Zachęcam serdecznie do zapoznania się z naszym sprawozdaniem zarządu za zeszły rok. Dołożyliśmy jak największych starań ażeby wszystkie ryzyka rzetelnie opisać. Trudno w skrócie odpowiedzieć teraz na to pytanie. Najważniejsze sprawy dla branży to stabilność otoczenia regulacyjnego i prawnego, wspieranie innowacji i inwestycji. Pytanie czy dzisiejsza struktura branży (np. liczba i wielkość graczy) jest stabilna. Niektórzy pewnie będą mieć tu wątpliwości.
El Nino: Jakie nieruchomości o znaczącej wartości posiada jeszcze Orange Polska?
Maciej Nowohoński: Nie chcę odnosić się tutaj do konkretnych nieruchomości - odsyłam na stronę nieruchomosci.orange.pl. Cały portfel obecnie gotowy do sprzedaży, czyli wyczyszczony pod kątem prawnym, to około 800mln zł w wartości rynkowej. Sprzedajemy je stopniowo, w pojedynczych transakcjach, co jest czasochłonne.
Walet: Ile nowych klientów spółka chce pozyskać w obecnym roku?
Maciej Nowohoński: W telefonii komórkowej abonamentowej chcemy podtrzymać dobrą passę z drugiej połowy 2015, kiedy osiągnęliśmy wyniki najlepsze od wielu lat. W internecie stacjonarnym chcemy odwrócić ostatnie negatywne tendencje inwestując w technologię światłowodową co poprawi konkurencyjność naszej sieci i polepszy ofertę dla klienta.
Góral: Ile wynosi zaplanowany CAPEX na 2016 rok i jakie są jego główne elementy?
Maciej Nowohoński: CAPEX zaplanowany na 2016 to ok. 2mld zł, czyli podobnie jak w rok wcześniej. Jednak struktura się zmienia. Na technologię światłowodową chcemy wydać ok. 600mln wobec ok. 300mln zł w roku 2015. Optymalizujemy pozostałe obszary CAPEXU.
Faber: Jakie są założenia budżetu w zakresie wyniku netto na 2016 rok? Będzie on lepszy czy gorszy wobec 2015?
Maciej Nowohoński: Nie podajemy prognozy wyniku netto. Podaliśmy prognozę skorygowanego zysku EBITDA. Ma on być w przedziale 3.15-3.30mld zł, czyli nieco niżej niż w roku 2015. Główny powód to przewidywana presja na przychody.
YT: Jak na działalność spółki mogą wpłynąć kolejne deregulacje, związane z udostępnianiem łączy w modelu LLU? Czy spółka zamierza zakończyć współpracę z Netią?
Maciej Nowohoński: Każda deregulacja dla tzw. incumbenta to kolejna szansa do wykorzystania. Niemniej inwestując w światłowody nie ograniczamy się wyłącznie do obszarów zderegulowanych. Inwestujemy także w Gdańsku, Krakowie, Opolu, Piotrkowie Trybunalskim, Częstochowie, Rzeszowie, Kielcach, Radomiu, Bielsko-Białej. Te wszystkie wymienione miasta są wciąż w regulowane. W tym roku nie przewidujemy znaczących zmian w regulacjach internetu stacjonarnego. Jesteśmy otwarci na współpracę i współpracujemy z wszystkimi zainteresowanymi graczami w tym zakresie.
Andre: Jakie wyniki odnotowują usługi pakietowe spółki?
Maciej Nowohoński: Coraz lepsze. Nasza baza klientów ofert konwergentnych (czyli usługi mobilne + stacjonarne) urosła w 2015 roku o 35% do ponad 700tys. Średnio każdy z tych klientów korzysta z 4 usług. Sprzedaż usług pakietowych to podstawa naszej strategii, lojalizują one klientów i zmniejszają wskaźnik odejść.
rico: Na jakiej zasadzie obliczany jest wskaźnik promotorów netto NPS?
Maciej Nowohoński: Obrazowo to jest procentowa relacja tych klientów którzy rekomendują usługi Orange do tych którzy ich nie rekomendują lub są neutralni. Dla Orange Polska ten wskaźnik wynosi +kilkanaście procent czyli tyle ile u porównywalnych operatorów zasiedziałych w innych krajach. Marka Orange najbardziej na całym rynku poprawiła swój NPS w zeszłym roku. Oczywiście jeszcze mamy sporo do zrobienia i nad tym pracujemy. Marka nju mobile ma najwyższy NPS na całym rynku. Nie do pobicia.
hossa: Dzięki jakim działaniom spółce udało się pozyskać w IV kw. 274 tys. abonentów mobilnych?
Maciej Nowohoński: Kombinacja wielu działań, zarówno na rynku klientów indywidualnych jak i biznesowych. Indywidualni: bardzo dobre przyjęcie naszych ofert Rodzinnych i nowej oferty mobilnego internetu. Biznesowi: uproszczenie ofert, skuteczne akcje anty-churnowe oraz dobre wyniki w segmencie klientów kluczowych.
Marcin: Co wolicie bardziej - serce, czy rozum?
Maciej Nowohoński: :) Mamy specjalistów od jednego i drugiego.
Moderator: Dziękujemy za udział w chacie i dużo ciekawych pytań. Na te na które nie zdążyliśmy odpowiedzieć odpowiemy off line.
Pozostałe pytania bez odpowiedzi:
Zbyszek: Dlaczego spółka spodziewa się spadku EBITDA w 2016 roku?
Maciej Nowohoński: Główny powód to spodziewana dalsza presja na przychody, wynikająca z tradycyjnego biznesu stacjonarnego oraz z faktu że ukończyliśmy w 2015 roku projekty infrastrukturalne. Spodziewamy się że koszty całościowe też nam spadną, jednak mniej niż przychody. Z jednej strony będziemy kontynuować intensywne pozyskiwanie i retencję klientów, w wyniku czego koszty komercyjne będą na wysokim poziomie. Z drugiej strony cały czas intensywnie obniżamy koszty.
Rafał: Jak zakończyła się aukcja LTE? Jak ją Pan ocenia dla spółki? Ile wydano pieniędzy?
Maciej Nowohoński: Dla Orange Polska aukcja zakończyła się najlepszym możliwym wynikiem. To znaczy, zdobyliśmy tyle pasma ile chcieliśmy, po cenie niższej niż konkurencja. Wydatek Orange Polska to około 3.2mld zł. Cena jest wysoka, jednak odzwierciedlała dużą konkurencję i strukturę procesu. W rezultacie znacząco poprawiła się nasza pozycja rynkowa, wcześniej mieliśmy mniej spektrum niż konkurencją. Będziemy w stanie w pełni konkurować o klientów mobilnego internetu, jesteśmy przygotowani na olbrzymi wzrost popytu na transfer danych w kolejnych latach. Z drugiej strony będziemy w stanie lepiej bronić naszej bazy internetu stacjonarnego tam gdzie nasza sieć jest mało konkurencyjna.
Ewa74: Co jest przyszłością spółki i w kolejnych okresach może przyczynić się do poprawy wyników? Jakie globalne trendy identyfikuje spółka i zamierza za nimi podążać?
Maciej Nowohoński: Globalne i lokalne trendy które identyfikujemy i za którymi chcemy podążać: olbrzymi wzrost popytu na transfer danych zarówno w technologii mobilnej jak i stacjonarnej; konwergencja – czyli trend do kupowania większej liczby usług od jednego operatora; oferty rodzinne – coraz częściej my i inni operatorzy patrzą nie na jednego klienta ale myślą kategoriami zaspokajania potrzeb całego gospodarstwa domowego; bezpieczeństwo internetu; trend do prostoty ofert; olbrzymia dbałość o postrzeganie klientów. Potrzeby klientów przesuwają się z ceny na inne aspekty.
fredric: Jakie są plany spółki na 2016 rok? Ile mogą wynieść nakłady inwestycyjne?
Maciej Nowohoński: Plany nasze nakreśliliśmy w naszej nowej strategii na 2016-2018. Zakładają one intensywne inwestycje w pozyskiwanie klientów i poprawę sieci (mobilnej oraz stacjonarnej) oraz dalszą optymalizację biznesu. Nakłady w 2016 mają wynieść ok.2mld, czyli podobnie jak w rok wcześniej. Jednak struktura się zmienia. Na technologię światłowodową chcemy wydać ok. 600mln wobec ok. 300mln zł w roku 2015. Optymalizujemy pozostałe obszary CAPEXU.