Chat with us, powered by LiveChat

Podsumowanie Dnia Inwestora w DataWalk. Innowacyjny produkt i ambitne plany

Skomentuj artykuł
© carloscastilla - Fotolia.com

W dniu 6 września miał miejsce Dzień Inwestora w spółce DataWalk. Uczestnicy tego wydarzenia oprócz możliwości pozyskania szczegółowej wiedzy na temat strategii i kierunków rozwoju spółki, mieli również szansę nawiązania bezpośredniego kontaktu z kadrą kierowniczą tej technologicznej firmy. Oprócz tego, inwestorzy przyjrzeli się z bliska, jak działa platforma analityczna DataWalk.

 

Podczas Dnia Inwestora w DataWalk jako pierwszy głos zabrał Paweł Wieczyński, prezes zarządu spółki. W ramach ponad 4-godzinnego spotkania prelekcję na temat spółki, modelu jej działalności, procesu sprzedaży i nie tylko, wygłosił również Kamil Góral, Solution Director DataWalk oraz Mateusz Ciesielski, Business Development Director. Na spotkaniu obecny był również Sergiusz Borysławski, Head of Business Development odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz relacje inwestorskie.

 

Relacje z tego wydarzenia prowadziliśmy na twitterze

 

 

Pomiędzy wystąpieniami miał miejsce lunch, podczas którego inwestorzy mieli bezpośrednią możliwość przeprowadzenia rozmowy z najważniejszymi osobami w spółce oraz wyjaśnienia nurtujących wątpliwości. Spotkanie zakończył Gabe Gotthard, przedstawiciel amerykańskiego zespołu DataWalk.

Kilka słów o działalności spółki

Firma jest twórcą platformy analitycznej DataWalk zbudowanej w oparciu o własną technologię, która pozwala łączyć duże wolumeny danych w rozproszonych zbiorach. Działalność DataWalk opiera się na dostarczaniu licencji na własny produkt, a jej klientami są firmy z sektora finansowego i ubezpieczeniowego, a także rządowe organy ścigania przestępczości. 

 

Spółka posiada technologię oraz rozwija produkt, który pozwala na analizę powiązań danych w celu wykrycia potencjalnego oszustwa. Szacunki wskazują, że skala przestępstw na świecie to około 3 biliony dolarów w skali roku. Z kolei prognozy wskazują, że do 2021 roku tylko wartość cyberprzestępstw wyniesie 6 bilionów dolarów.

 

Celem firmy jest osiągnięcie pozycji jednego z kluczowych światowych dostawców narzędzi klasy enterprise IT. 

Etapy rozwoju DataWalk

Podczas prezentacji, Paweł Wieczyński podkreślał, że budowa produktu i jego komercjalizacja, szczególnie w obszarze enterprise IT, wiąże się z wieloletnim procesem inwestycyjnym. Z tego względu rozwój DataWalk został podzielony na etapy, z których pierwszy rozpoczął się w 2014 roku. Wprawdzie spółka istnieje od 2011 roku, ale zmiana modelu biznesowego, (również zmiana nazwy z Pilab na DataWalk) sprawiła, że okres ten liczony jest od późniejszej daty.

 

W pierwszy etapie datowanym na okres od pierwszego kwartału 2014 roku do trzeciego kwartału 2015 roku, spółka przeprowadziła testy wczesnych wersji oprogramowania, potwierdziła ich skuteczność oraz zajmowała się pozyskiwaniem finansowania. W drugim etapie (3Q2015-1H2019) DataWalk rozpoczęła zarówno komercyjną działalność w Polsce, jak i testy marketingowe w USA. Pozyskano również pierwsze zagraniczne referencje. Kolejny etap prowadzony jest obecnie i obejmuje kontynuację działań mających na celu poszerzenie bazy klientów, dalsze pozyskiwanie referencji. Na przełomie 2021 i 2022 roku planowane jest pozyskanie około dwudziestu klientów zapewniających referencje. Z kolei w ramach etapu czwartego DataWalk zakłada pozyskanie łącznie 100 klientów w USA i na wybranych rynkach zagranicznych. Etap piąty nie został natomiast zdefiniowany w czasie.

Strategia

W ramach przedstawienia strategii i doświadczeniu kadry menadżerskiej, DataWalk pochwaliła się oszczędnościami rzędu miliona dolarów dzięki nie pozyskiwaniu zespołu handlowców w USA do momentu uzyskania pierwszych klientów na tym rynku wraz z wdrożeniem produkcyjnym systemu. Ostatecznie spółka nie pozyskała handlowców w Stanach Zjednoczonych aż do marca 2019 roku.

 

To co do tej pory wydarzyło się w spółce oraz jaki jest stan realizacji strategi dobrze obrazuje poniższa grafika.

 

Stan realizacji strategii DataWalk

Źródło: DataWalk S.A. 

 

Jak podaje DataWalk, kluczowe dla spółki są referencje, gdyż maksymalnie 3 procent populacji klientów jest w stanie kupić taki produkt bez referencji. Z tego względu wyzwaniem jest pozyskanie pierwszych klientów oraz sprostanie wyzwaniom, jakie niesie ze sobą oferowanie produktu stabilnego i niezawodnego. Sam proces zakupowy spółka szacuje na okres od 2 do 3 lat. 

 

Celem spółki jest osiągnięcie skokowego wzrostu przychodów ( utrzymanie dynamikai na poziomie ponad 70 procent rok do roku), co powinno zostać wsparte marżowością produktu na poziomie od 70 do 90 procent.

Model biznesowy DataWalk

Spółka planuje obsługiwać rynek globalny poprzez sprzedaż licencji na oprogramowanie do firm z różnych branż oraz pobieranie cyklicznych opłat związanych z utrzymaniem systemu. Sam produkt ma nosić format COTS (commercial of the shelf). W ramach tego rozwiązania każdy klient otrzymuje standardowy produkt, przez co DataWalk nie musi zapewniać usług programistycznych, co sprzyja osiągnięciu wysokich marż oraz skalowalności biznesu. Same wdrożenie, jak i konsultacje przedwdrożeniowe mają być krótkie. To samo tyczy się obsługi posprzedażowej. 

 

Cykl rozwoju i adaptacji tego produktu pokazuje grafika zamieszczona poniżej.

 

Cykl rozwoju i adaptacji produktu DataWalk

Źródło: DataWalk S.A.  

 

Jest to tzw. model vendora produktów, w ramach którego firma skupia się przede wszystkim na rozwoju produktu, a koszty z tym związane podzielone są pomiędzy firmy korzystające z systemu i płacące za jego utrzymanie (zwyczajowo 20 procent wartości licencji rocznie).

 

Na temat innowacyjnego produktu firmy DataWalk pisaliśmy również sporo przy okacji poprzedniego dnia inwestora DataWalk.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie